Recensie Lentegroen en Zomerloof Jackie van Laren

Kedeng…. die kwam wel even binnen. Afgelopen week heb ik regelmatig met een brok in mijn keel en natte oogjes “Lentegroen” en “Zomerloof”, deel 1 en 2 van de “Onder de bomen”-serie, van mijn favoriete feelgoedschrijfster Jackie van Laren gelezen.

Deze schrijfster heeft met deze 2 boeken wederom mijn hart gestolen. Lijken deze boeken op haar voorgaande boeken? Daar kan ik kort over zijn: nee. Maar potverdorrie wat heeft zij het autisme van “onze graaf” bijzonder goed onder woorden gebracht zonder van Freek een karikatuur of een zielig geval te maken. De liefdevolle interactie met boswachter Sylvie en haar pittige dochter Ties maken voor mij het plaatje compleet en ook echt feelgood.

Voor de critici deze vraag stellen (ik ken mijn pappenheimers!): dekt de omschrijving van het karakter van Freek het enorme spectrum van autisme? Nee natuurlijk niet, maar door het lezen van dit boek zullen veel mensen die geen of weinig kennis van autisme hebben hier zoveel van kunnen leren. Daarnaast weet ik zeker dat ouders, net als ik, en mensen met autisme een brok aan (h)erkenning zullen ervaren!

Inclusiviteit in optima forma en gegoten in een zeer toegankelijke feelgoodroman zonder dat het geforceerd of gemaakt aandoet! Chapeau Jackie… op naar deel 3 en 4!

Nog even in het kort waar de serie over gaat:

Als de stoere, zelfstandige boswachter Sylvie wordt bedrogen door haar vriend, aarzelt ze geen moment. Ze verhuist met haar dochter Ties naar een plek waar ze een nieuwe baan kan krijgen en zweert nooit meer aan een relatie te beginnen. Boswachterij De Grote Weijde, op de Utrechtse Heuvelrug, is een prachtig gebied, en het boshuisje waar ze zo in kan trekken is ook een bonus. Het enige minpunt: ze moet de als moeilijk bekend staande eigenaar van landgoed Woudenbergh zien over te halen het landgoed open te stellen voor recreanten.

Frederik Alexander Walburgis Quint graaf Woudenbergh van Lynden, roepnaam Freek, is de eigenaar van Huis de Toecomst en landgoed Woudenbergh, een prachtig landgoed op de Utrechtse Heuvelrug. In de omgeving staat hij bekend als “meneer de graaf”. Hij is mensenschuw, eenzelvig en een beetje wereldvreemd, maar tegelijk ook hyperintelligent. Hij zit niet te wachten op bemoeienis van buitenaf, maar als er criminele activiteiten op zijn landgoed plaatsvinden en hij Sylvies hulp heel hard nodig heeft, moet hij wel uit zijn schulp komen. Het gaat hem beter af dan hij had gedacht, al is hij ervan overtuigd dat hij zich beter verre van andere mensen kan houden. Vooral van zo’n leuke vrouw als Sylvie.

Lentegroen: Auteur: Jackie van Laren – Uitgeverij: Boekerij – 352 pagina’s – Verschenen: februari 2021 – ISBN: 9789022591444

Zomerloof: Auteur: Jackie van Laren – Uitgeverij: Boekerij – 416 pagina’s – Verschenen: juni 2021 – ISBN: 9789022591451

Sandra Raino