10 vragen interview Miriam Wolthuis-Scheeres Letterplein Amsterdam
10 vragen interview Miriam Wolthuis-Scheeres Letterplein Amsterdam

Kun jij een introductie geven wie jij bent?

Ik ben juf Mir en ik ben een Amsterdamse moeder van 3 heel erg volwassen kinderen. En de vrouw van een leuke man, en de baas van 4 leuke katten en 2 leuke honden. En de juf van een heleboel leerlingen/studenten* , ik weet echt niet meer hoeveel. Sinds 1988 ben ik juf, dus reken maar uit hoeveel jaren al…….
*Leerlingen zeg ik eigenlijk nooit meer. Van een student verwacht je een zelfstandige en actieve leerhouding. En dat is wat ik wil!

Ooit was ik juf Nederlands en Engels op cluster 2, 3 en 4 scholen en toen schreef ik vellen vol extra lesjes, omdat veel kinderen moeite hadden om de schoolboeken te begrijpen. Met die schrijverij bleef ik maar bezig en bezig en bezig en ineens waren het echte boeken geworden: “de Hoogvliegers” omdat je er echt mee omhoog komt. Hiermee kun je leren schrijven en lezen en rekenen, ook als je daar altijd al moeite mee gehad hebt.
Daarna bedacht ik nog wat: een schooltje waar je met “de Hoogvliegers” kon werken: Letterplein. Alleen werd dat geen schooltje, maar een zorginstelling waar je kunt leren zelfstandig te worden. Geen zorginstelling waar je verzorgd wordt, dus. Je leert hier zelf voor jezelf te zorgen.


*  cluster 2: doven, slechthorenden, spraak/taalbemoeilijkten en studenten met autisme;
     cluster 3: Zeer Moeilijk Lerende Kinderen en Langdurig Zieke Kinderen;
     cluster 4: Kinderen met gedragsproblemen.

 

Waarom ben jij gestart met het Letterplein?
Sommige kinderen komen niet helemaal tot hun recht in het onderwijs. Ik wilde iets specialer dan een speciale school. Eén op één en specifiek op de eigenheid van dat ene kind gericht. Maar ook serieus: iets moeten moet je ook leren. Doelen nastreven.
Een kind is geen kant-en-klaar product, maar nog in de maak. De één doet dat snel, de ander langzaam, de volgende heel apart op een heel eigen maniertje. Maar: “in de maak”. Geef hem/haar dan ook de kans om er wat van te maken, zaken te bestuderen. Geef leerwerk op maat, op de manier die precies past bij het kind. En altijd huiswerk, want huiswerk doen is bezig zijn met je toekomst: van leren uien snijden tot agenda bijhouden tot woordjes leren, huiswerk moet altijd. Serieus op elk niveau.


Op het Letterplein kan ik inderdaad zo eigenwijs zijn. En hoopvol, samen met de student en de ouders. En maken dat dat ‘moeten’ wel leuk blijft.

 

Hoe belangrijk is het vergroten van de zelfstandigheid bij kinderen met een ondersteuningsbehoefte?

Heel, heel belangrijk, denk ik. Ik denk dat mensen er gelukkiger van worden als zij zelfstandig(er) zijn. Meer hun eigen kleur aan hun bestaan kunnen geven. Meer hun eigen wensen in kunnen vullen. Meer van zichzelf en anderen begrijpen. Meer zelfrespect, meer eigenheid: worden wie je bent. Blijven ontwikkelen, elke dag een beetje meer. Hoe meer je kan, hoe interessanter je bestaan is.

 

Welke ondersteuning bied jij scholen en ouders als het gaat om de “Hoogvliegers”?
Iedereen kan de werkboeken en de materialen en de agenda van leermethode “De Hoogvliegers” kopen en er mee aan de slag gaan. Daar hoef je zelf helemaal geen leerkracht voor te zijn. Er zit een duidelijke handleiding bij en als je niet weet waar je mee moet beginnen, of als je ergens mee zit, kun je mij bellen of mailen, dan help ik.

Wat ook kan, is dat ouders en/of begeleiders/leerkrachten een aantal sessies hier op het kantoor beleven. Dan vertel ik alles over de opbouw van “de Hoogvliegers”, en hoe dat bij dit ene kind past. Natuurlijk observeer ik dan eerst het kind, zodat ik specifieke tips kan geven. Daarna maken we gezamenlijk een begin in de werkboeken.

 
Wat ook kan, is dat ouders hun kind wekelijks naar het Letterplein laten komen. Dan overleggen we wat er allemaal aan bod zal komen, hoe en in welke mate:  zelfstandigheid bij wonen, werken, gezondheid, reizen en vrije tijd, geletterdheid en gecijferdheid. Dan doe ik de begeleiding zelf, voor (meestal) 2 uren aan één stuk en geef voor de hele week,  voor elke dag een half uurtje huiswerk mee, precies op maat van het kind. Dat heet “zelfstandigheidsbevordering” of “training eigen regie”, en daar kan een PGB voor ingezet worden.

 

Hoe ervaar jij de ondersteuning/samenwerking vanuit de zorg en het onderwijs voor kinderen met ASS?
Op het Letterplein zijn de begeleidingen altijd één op één, dus hier kunnen we heel precies inzoomen op het kind en op wat er in de klas/in de groep op het programma staat.  Letterplein werkt in het verlengde van speciale en reguliere scholen en instituten. We zijn niet elkaars concurrenten, we versterken elkaar.

 

Wat doet de Commissie van Advies bij het Letterplein?

De Commissie van Advies, dat is mijn klankbord. “The Special Forces”, want daar zitten, vind ik, bijzondere mensen in, die op de één of andere manier ervaringsdeskundig zijn. Ik spreek deze mensen vaak, dus ik kan makkelijk even wat voorleggen en zij geven dan hun visie vanuit hun eigen hart en expertise.  Overleg is belangrijk: “Wat denk jij daarvan?” is een heel goede vraag. De mensen in de CvA zijn heel verschillend, dus ik hoor dan vaak iets wat mij verrast, iets wat ik nog niet bedacht of gehoord had.

Wat vind jij het leukste aan ASS en wat heeft het jou gebracht?

Mensen met ASS (en ook alle andere mensenkinderen met hun bijzonderheden) laten mij dagelijks zien dat er wél hoop is. Er kan wél wat veranderen, verbeteren. De kinderen (studenten!) hebben zin in leren, in ontwikkelen. Dat gaat niet vanzelf, maar dat gaat wél. Het is een supergoed gevoel om te zien dat dàt waar je op hoopt, ook bewaarheid kan worden. Het doel is belangrijk, maar de weg naar dat doel toe is bezaaid met kleine deel-doeltjes. Die haal je dan, deel-doel na deel-doel. Prachtig, zo een weg! Wat er ook aan de hand is, gewoon aan het werk gaan, dat hebben mijn studenten mij geleerd. Ja, daar word ik wel vrolijk van!

Logische vervolgvraag: en het lastigste?

Johan Cruyff schijnt ooit gezegd te hebben: “Je ziet het pas als je het door hebt.” Dat is waar.
Een heldere blik krijgen en hebben en houden kan best lastig zijn te midden van vaak niet zo rooskleurige verslagen en rapportages. Dan is het fijn dat ik hulp krijg van een bevlogen team: de ouders zelf.

Waar word jij blij van en krijg je energie van?
Van honderdduizendmiljoen dingen:

Van die student die niet kan/wil praten, maar ineens iets in het oor van Meneer De Beer* fluistert.
* De grote hond die bekend staat om zijn luisterend oor. Zie Commissie van Advies op de website.
Van die student die echt niets lust, maar wel zelfgemaakte soep eet.
Van die student die ineens wel gedag zegt.
Van die student die mij opbelt op maandagmorgen, om te klagen dat de Maandagse Mail (de wekelijkse lesbrief) deze week wel erg laat is, zeg, schiet eens op juf.

Van die student die ineens ziet dat tellen “steeds hetzelfde maar dan meer” is.
Van die student die vraagt: “Als ik met de metro kan, kan ik dan ook met de tram? De bus? De boot naar Texel?”
Enzovoort. Daar moet ik erg om lachen.

 

Als afsluiter: wat is jouw tip aan ons, de moeders/verzorgsters met een kind met autisme?

Als moeder ben je deskundig waar het jouw kind betreft. Verzamel andere deskundigen om je heen. Want “It takes a village to raise a child”, dus zorg voor je eigen Commissie van Advies, je eigen klankbordgroep voor overleg en slimme ideetjes en een blik die altijd helder en blij blijft.

 

 

10 vragen interview online platform afstandsonderwijs EigenReis
10 vragen interview online platform afstandsonderwijs EigenReis

Kunnen jullie een introductie geven wie jullie zijn?

Wij zijn Kelly en Arinda! Al zo'n zeven jaar noemen wij het prachtige Bali ons thuis. Beiden zijn we getrouwd met een Indonesische man en zijn we gezegend met twee kinderen (3 en 1), die een mooie mix van Indonesische en Nederlandse culturen in zich hebben. Ik, Arinda, breng mijn jarenlange expertise in het onderwijsveld mee, waar ik een schat aan kennis heb verzameld over onderwijsinhoudelijke thema's. Mijn partner, Kelly, heeft zich de afgelopen tien jaar juist gefocust op het onderwijs vanuit zijde van schoolleveranciers.

 

Waarom zijn jullie gestart met EigenReis?

EigenReis is ontstaan uit een gedeelde passie en noodzaak. Wij, Kelly en Arinda, bevonden ons in vergelijkbare situaties: wonend op Bali met een verlangen naar kwalitatief hoogstaand Nederlands onderwijs voor onze kinderen. Onze gesprekken draaiden vaak om de invloed van moedertaalonderwijs op verschillende aspecten van de ontwikkeling van een kind. We geloven sterk in de kracht van het beheersen van je moedertaal, in ons geval Nederlands, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, persoonlijke identiteit en culturele verbondenheid. Bovendien is het een springplank voor het leren van andere talen en het vergroten van toekomstige carrièrekansen.

 

Een andere belangrijke drijfveer voor het starten van EigenReis was ons verlangen om onze kinderen een op maat gemaakte educatieve ervaring te bieden. Een aanpak waarbij hun individuele behoeften, tempo, interesses en talenten centraal staan. De hoge kosten van internationale scholen op Bali, die kunnen oplopen tot €20.000 per jaar per kind, waren voor ons ook een belangrijk aspect. Zeker omdat zelfs tegen deze prijzen we niet vonden wat we zochten. Hieruit ontstond ons idee voor EigenReis: een onderwijsoplossing waarmee we een sterke basis bieden, maar ook alle ruimte hebben om écht te kijken naar de behoeften, interesses en talenten van ieder kind.

 

In hoeverre heeft EigenReis kennis en ervaring met Thuiszitters?

Sinds onze lancering in september zijn er 50 leerlingen die onderwijs volgen met EigenReis. Drie hiervan zijn leerlingen die voorheen thuiszitter waren. Dankzij EigenReis zijn zij weer tot leren gekomen. Deze kinderen behoren tot gezinnen die in het buitenland verblijven, waar de leerplicht niet geldt.

 

Als thuisonderwijs in Nederland toegestaan zou zijn, zou het aantal kinderen dat we kunnen helpen veel hoger kunnen zijn. In Nederland wordt volledig online onderwijs namelijk beperkt door de leerplichtwetgeving die regelmatig fysiek schoolbezoek vereist. We krijgen regelmatig aanvragen van ouders wiens kinderen vastlopen in het Nederlandse onderwijssysteem. Zij willen graag met EigenReis een nieuw onderwijstraject starten, maar stuiten op de complexiteit van de leerplicht. Het is hartverscheurend dat kinderen vaak eerst fysiek en emotioneel moeten uitvallen voordat een vrijstelling van leerplicht overwogen wordt. Dit terwijl een alternatieve onderwijsvorm, zoals EigenReis aanbiedt, vaak al in een vroegere fase een passende oplossing kan zijn.

 

Ons doel is niet alleen om een onderwijsoplossing te bieden aan kinderen die al vastgelopen zijn, maar juist om te voorkomen dat kinderen überhaupt vastlopen. Door een flexibele, op het kind afgestemde benadering van onderwijs te bieden, willen we elk kind de kans geven om te werken aan een sterke educatieve basis en te groeien op hun eigen unieke manier.

 

Kan je aangeven waarom het zo belangrijk is om aandacht te schenken aan intrinsieke motivatie en talentontwikkeling?

Wanneer kinderen vanuit hun eigen intrinsieke motivatie leren, zien we dat het leerproces makkelijker en effectiever verloopt. Kinderen worden in hun kracht gezet, iets wat iedereen in het dagelijks leven zal herkennen. Zodra je bezig bent met iets dat je echt interesseert, is het absorberen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden een stuk eenvoudiger. Dit is een cruciaal inzicht dat we mee willen geven aan ouders van thuiszitters. Door je kind de controle te geven over zijn leerproces en te beginnen met onderwerpen die hem boeien, is de kans dat het leerplezier terugkeert groter. Als gevolg zien we een groei van zelfvertrouwen, waardoor ze ook makkelijker nieuwe onderwijsgebieden verkennen.

 

We vinden talentontwikkeling ook ontzettend belangrijk. We geloven dat veel talent verloren gaat door te starre onderwijsnormen en een te strak vastgestelde basis die elk kind zou moeten hebben. Hierdoor blijft er weinig ruimte over voor de ontwikkeling van unieke talenten. Als een kind bijvoorbeeld uitzonderlijk creatief is maar minder talent heeft voor rekenen, zetten wij liever in op het versterken van dat creatieve talent. Juist nu is er een groeiende behoefte aan creatieve geesten. En zoals we steeds zien: leren vanuit eigen motivatie leidt tot betere leerresultaten. Wat ons betreft gaat het niet alleen om het aanleren van feiten en vaardigheden, maar vooral om het ontsluiten van het unieke potentieel van elk kind.

 

Wat is de Facta (leer) methode?

De Faqta leermethode is onderdeel van ons programma en is een kerndoeldekkende methode die zich richt op essentiële kennisgebieden zoals wereldoriëntatie, burgerschap, kunstzinnige oriëntatie, topografie, digitale geletterdheid, wetenschap en techniek.

 

Wat Faqta zo uniek maakt, is een eigentijdse benadering die verder gaat dan alleen kennisoverdracht. Net als wij geloven zij dat vaardigheden zoals creativiteit, onderzoek, presentatie en kritisch denken net zo belangrijk zijn als kennis. Deze vaardigheden zijn namelijk cruciaal voor kinderen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Faqta maakt gebruik van geïntegreerde thema's. Deze zijn multiperspectief van aard en omvatten diverse vakgebieden zoals geschiedenis, aardrijkskunde, burgerschap, natuur & techniek, kunst & cultuur, en topografie. Door thematisch te werken is er een samenhang en krijgt de lesstof zoveel meer betekenis.

 

Bovendien biedt Faqta kinderen de vrijheid om de lesstof vanuit een thema op hun eigen manier te af te sluiten. Dit kan variëren van een traditionele toets tot creatievere vormen zoals een presentatie, vlog of theatervoorstelling. Door kinderen deze vrijheid en verantwoordelijkheid te geven en in te spelen op hun individuele interesses, zien we een opmerkelijke toename in leerresultaten.

 

Hoe kan het aanbod van EigenReis de school ontlasten?

EigenReis is een veelzijdige oplossing die scholen op diverse manieren kan ondersteunen en ontlasten. Wanneer scholen merken dat kinderen vastlopen omdat de onderwijsomgeving niet aansluit bij hun behoeften, bijvoorbeeld bij kinderen die moeite hebben met veel prikkels, biedt EigenReis een effectief alternatief. Ons programma maakt het mogelijk voor kinderen om (gedeeltelijk) vanuit huis te leren. Alle resultaten, inclusief opdrachten en toetsen, worden online verwerkt, waardoor leerkrachten een duidelijk overzicht hebben van de voortgang en de kwaliteit van het onderwijs, terwijl leerlingen de kans krijgen om op hun eigen manier en tempo te leren.

 

Daarnaast bieden we ondersteuning door gekwalificeerde leerkrachten beschikbaar te stellen voor individuele lessen, wat een uitkomst kan zijn voor scholen die kampen met een tekort aan capaciteit. Dit kan variëren van bijwerkprogramma’s tot reguliere lessen. Ons programma is bovendien een ideale oplossing voor het huidige lerarentekort. Scholen kunnen met EigenReis lesinstructies op vaste dagen inplannen, waarna leerlingen deels zelfstandig vanuit huis kunnen werken. Dit digitale systeem zorgt ervoor dat leerkrachten eenvoudig en volledig inzicht hebben in de voortgang van elke leerling. Ook ontlasten we leerkrachten met onze planningen en de Academie waardoor er veel meer tijd en ruimte is voor de kinderen.

 

Maar ook hoe kan het aanbod van EigenReis ook de ouder ontlasten met thuisonderwijs?

We begrijpen dat thuisonderwijs voor ouders een uitdaging kan zijn, vooral als ze geen onderwijsachtergrond hebben. Daarom hebben we ons programma specifiek ontworpen om ouders in staat te stellen hun kinderen hoogwaardig onderwijs te bieden, zelfs zonder eerdere onderwijservaring. Onze OuderAcademie, te vergelijken met een mini-pabo die je in 3,5 uur doorloopt, begeleidt ouders door de online leeromgevingen en voorziet hen van alle benodigde tools en kennis om hun kinderen effectief te ondersteunen.

 

De lessen binnen EigenReis zijn bijna allemaal voorzien van duidelijke instructies en uitlegvideo’s. Dit zorgt ervoor dat ouders precies weten hoe ze de lesstof aan hun kinderen kunnen overdragen. Bovendien hebben we handige planningstools ontwikkeld die structuur en overzicht bieden. Dit omvat een jaarplanning, blokplanningen en weekplanningen voor alle jaargroepen. Deze hulpmiddelen zijn ontworpen om de organisatie van het thuisonderwijs te vereenvoudigen en ouders te helpen bij het creëren van een effectieve, gestructureerde leeromgeving voor hun kinderen.

 

Hoe ziet de dagindeling eruit van het online lesprogramma?

Bij EigenReis begin je met een essentiële stap: de lesvoorbereiding. Dit houdt in dat je de lessen klaarzet, wat zowel dagelijks als wekelijks kan worden gedaan. Het unieke aan ons systeem is de vrijheid die het biedt; je bepaalt zelf waar en wanneer je onderwijs geeft. De voorbereidingstijd is efficiënt en overzichtelijk, gemiddeld kost het je slechts 20-30 minuten per week per kind.

 

Zodra de voorbereidingen klaar zijn, kun je direct starten met de lessen. Onze weekplanning geeft een helder overzicht van de lessen die aangeboden moeten worden voor een kerndoeldekkend programma. Belangrijk hierbij is dat we duidelijk aangeven of er ondersteuning nodig is van de LeerCoach/ouder, of bepaalde opdrachten overgeslagen kunnen worden (bijvoorbeeld als ze niet passen binnen de een-op-een onderwijssituatie), of dat het kind de opdracht zelfstandig kan uitvoeren.

 

De resultaten van deze lessen verwerk je vervolgens in het LeerLogboek. Dit logboek is meer dan een standaardrapport met cijfers; het biedt een compleet beeld van de leerreis van het kind. Zo biedt een cijfer niet altijd volledig inzicht; een stabiele score van 8 kan een ander leerproces weerspiegelen dan een groei van een 6 naar een 8. Daarnaast is er binnen ons systeem ruimte om leerprocessen vast te leggen die verder gaan dan het standaardcurriculum. Denk aan vaardigheden die een kind opdoet tijdens gitaarles of tijdens het koken.

 

Wat betreft de tijd die kinderen aan het thuisonderwijs besteden: gemiddeld zijn leerlingen in groep 3 en 4 ongeveer 1 uur per dag bezig, terwijl dit in groep 7 en 8 toeneemt tot ongeveer 2,5 uur per dag.

 

Is het online thuisonderwijs aanbod alleen gericht voor het basisonderwijs?

Hoewel we wel online Nederlandse les verzorgen in het voortgezet onderwijs, is ons thuisonderwijsprogramma inderdaad exclusief voor het basisonderwijs. Dit is een bewuste keuze, omdat hier onze kennis en ervaring zit. Bovendien zijn we momenteel nog aan het onderzoeken hoe we het voortgezet onderwijs voor onze eigen kinderen willen vormgeven.

 

Als afsluiter: wat is jouw tip aan ons, de ouders van een kind met een (dreigende) Thuiszitter?

Vertrouw op je gevoel! Onthoud altijd dat jij je kind het beste kent. Neem de tijd om echt te luisteren naar wat je kind je vertelt – zowel met woorden als met gedrag. Ga op basis hiervan op zoek naar oplossingen of alternatieve onderwijsvormen.

 

Het huidige onderwijssysteem neigt ernaar te focussen op algemene normen, terwijl de nadruk eigenlijk zou moeten liggen op het individuele kind. Dit kan soms leiden tot (wat ons betreft) onterechte labels voor kinderen die gewoonweg niet binnen de gestandaardiseerde kaders passen. Onthoud dat 'leerproblemen' vaak niet liggen bij het kind, maar eerder bij de beperkingen van het systeem.

 

Tot slot: Erken en vier de kleine stappen en successen. Dit kan het zelfvertrouwen van je kind enorm vergroten.