10 vragen aan Annemarie Beterams docent en begeleider BUAS, Breda University of Applied Sciences

Kun jij een introductie geven van wie je bent?

Mijn naam is Annemarie Beterams en ik ben docent en begeleider bij de Academie voor Toerisme op BUas in Breda. Ik werk parttime en ik woon in Tilburg.

 

Wat doet een studiebegeleider op BUAS?

Er zijn verschillende soorten begeleiders en verschillende soorten opleidingen op BUas. Hier hangt dit dus vanaf. Er zijn coaches in jaar 1 tot en met 4, stagebegeleiders en afstudeerbegeleiders en ook langstudeerbegeleiders.

 

Welke oplossingen mogelijkheden jullie aan voor ondersteuning?

De coach is meestal het eerste aanspreekpunt, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden ter ondersteuning. Zo is er begeleiding vanuit de decaan en de studentpsycholoog. Ook geven speciale BEST-trainers persoonlijke training voor extra ondersteuning. Daarnaast is er een hogeschoolbreed team van studenten en medewerkers: zij vormen samen een team van well being ambassadeurs.

 

Hoe zetten jullie de expertise in voor jongvolwassenen die dreigen uit te vallen in het HBO onderwijs?

Ik denk dat de ondersteuning van de decaan in gesprekken hierbij van belang kan zijn. Verder speelt de signaleer-functie van de coach een grote rol. De coach en decaan kunnen ook doorverwijzen naar bijvoorbeeld extra trainingen. Door kleinschalige BEST-trainingen of – begeleiding aan te bieden, kunnen studenten ook nog extra ondersteuning krijgen in een persoonlijke setting, bijvoorbeeld op het gebied van faalangst, dyslexie of studeren met autisme.

 

Wat is jouw ervaring met jongvolwassenen met een ondersteuningsbehoefte?

De ondersteuningsbehoefte kan erg divers zijn. Toch merk ik vaak dat studenten behoefte hebben aan overzicht, aan korte lijnen, deskundigheid en aan concrete hulp. Ik vind het fijn als ik die hulp kan bieden.

 

Wat is jouw motivatie om te werken als coach/studiebegeleider?

Voor mij is het belangrijk dat mensen vriendelijk zijn voor elkaar, dat je elkaar probeert te helpen.

Voor mijn werk houdt dit ook in dat ik jonge mensen help zichzelf te ontwikkelen in hun periode als student. Natuurlijk wil ik  ondersteuning bieden, waardoor studenten uiteindelijk een hbo-diploma kunnen halen.  Als ik door mijn kennis en zienswijze mijn bijdrage kan leveren aan de positieve ontwikkeling van een student, dan vind ik dat zinvol en waardevol.

 

Hoe zie jij jouw loopbaantoekomst in het hoger onderwijs?

Op dit moment ben ik blij en tevreden met de dingen die ik doe. Toch zou ik het ook leuk vinden om eens iets heel anders te gaan doen, misschien wel naast mijn huidige werk.  Maar wat? Dat weet ik nog helemaal niet.

 

Welke rol heeft het ECIO bij de ondersteuning van jongvolwassenen in het hoger onderwijs?

Ik vind ECIO een heel belangrijke, invloedrijke speler op de markt.  Al jaren ben ik ‘fan’ van deze verbindende organisatie die zo goed opkomt voor de rechten van studenten, studenten ook een stem geeft. Er is veel kennis en betrokkenheid in huis. En bovenal: welwillendheid om te helpen.

 

Waar word jij blij van of krijg je energie van?

Ik word  blij van alledaagse grappige ontmoetingen met mensen (en met kattten).  Dan hoeven er geen diepgaande gesprekken te zijn. Een grapje of een vrolijke blik is vaak genoeg voor mij. Dit geeft mij dan weer letterlijk meteen energie!

 

Als afsluiter: wat is jouw tip aan ons, de moeders/verzorgsters met een kind met een ondersteuningsbehoefte?

Blijf trots op je kind. En op jezelf!