Zaterdag 30 mei jl. hebben wij weer genoten van de 4e editie van de Landelijke Dag Mama Vita in Amersfoort. De dag begon iets later door de verkeersproblemen op de A1 en werkzaamheden aan het spoor. Daarom hebben wij Gijs Horvers ingezet om met de deur in huis te vallen. Er zijn moeders die Gijs vaker hebben meegemaakt maar hij blijft een bron van erkenning en inspiratie voor iedereen. Daarna begon Saskia Buma met het voorwoord en heeft ze uitgelegd dat miv 1 maart 2015 zij niet meer werkzaam is als directeur van Mama Vita. Saskia wil graag terug naar de basis en verbinden met de moeders en gaat dat doen als trainer en coach voor alle moeders. Regiomoeder Suzanne Roos heeft Saskia bedankt voor het opzetten van de Stichting Mama Vita en kreeg namens bestuurslid Eugenia Mangana een mooie ketting uitgereikt. Het was een overvol programma met uitleg van de Qigong Sensory Therapie door Sabine Baeyens, een super leuke lezing door Jasper Wagteveld, een lezing door Nevin Say ism Anneke Groot Stichting Horison, persoonlijke en ontroerende verhalen door blog moeders Myranda Smeelen en Marie-Jose vd Vegt, een workshop sing-a-long met Fulco Ooijevaar en als afsluiting gaf Saskia Buma samen met trainer Herman Cornet een mooie en indrukwekkende workshop Superwoman! Tijdens de pauzes was er de mogelijkheid om stands te bezoeken op de informatiemarkt onder het genot van een goed verzorgde lunch door congrescentrum Connexionpoint. De dag is in beeld gebracht door onze filmmaakster Ellen Alinda-Verhoef en onze fotografe Linde Brinckhorst. De foto's van Linde komen te staan op de facebook pagina van Mama Vita en iedereen kan dan zijn eigen foto's er uit halen. Het is ook mogelijk om op verzoek extra foto's aan te vragen bij Linde via Claudette Nouris. Wij mogen met recht trots zijn op deze mooie, inspirerende, gezellige, ontspannende en informatieve dag die mogelijk gemaakt is door de enthousiaste inzet van alle moeders en standhouders. Dank jullie wel en tot de volgende keer!

STANDHOUDERS ZORGMARKT

  • Stichting NVA/Balans
  • Unieke Moeders
  • Per Saldo (PGB)
  • Pubermind
  • Webchair
  • Muisje Sensitief
  • Squease ltd Eindhoven
  • Zebra project (UMC Utrecht)
  • Geef me de 5 academie
  • IQ Coaches
  • Capito wonen
  • Leo Kannerhuis
  • LINKX-APP
  • Autorijschool Blik op Autisme
  • Praktische Autisme "inzicht in Autisme" Barbara de Leeuw
  • Auticoach Frankrijk Irene ten Broecke
  • ACIC Hilversum
  • Qigong Sensory Therapie
  • Stichting JERA Ouder en Kind
  • GAME-N-FIT 
  • ABA Centrum Woerden
  • LIVE LOVE LIFE community Saskia Buma  

AFBEELDING LIVE LOVE LIFE

 

 

 

    logo-iqcoaches

 

 

logo geef me de 5 academie

 

 

 

logo jacco schlingman autorijlessen

logo zebra project

 

 

 

 

 

De Landelijke Dag is mede mogelijk gemaakt door het VSB Fonds

vsbfonds-pay-off-web

De gedreven medewerkers van Geel en Snel zetten hun kennis en ervaring op verschillende gebieden op vrijwillige basis in. Voor activiteiten, zoals de Geel en Snel toertocht, worden sponsoren gezocht. Dit betekent dat de volledige opbrengst van de activiteiten, zoals het inschrijfgeld, volledig ten goede komt aan mensen met autisme. Daarvoor heeft de stichting het Geel en Snel Fonds in het leven geroepen. Hieruit worden kleinschalige en positieve projecten voor mensen met autisme gefinancierd. Met de opbrengst van de toertocht van 26 april 2015 wil Geel en Snel – samen met werkgevers – een landelijke theatertour organiseren.

https://vimeo.com/106104217.

Contactdag autisme Gezellig en informeel contact met lotgenoten

 

Zaterdag 21 maart 2015

We verzamelen op Alkmaar Centraal Station

tussen 12:15 en 12:45 uur.

(Bovenaan de roltrap, naast Burger King)

 

Of kom zelf naar de locatie:

Buurthuis De Eenhoorn

(Ontmoetingsruimte, begane grond)

Verdronkenoord 44

1811 BG  Alkmaar

van 13:00 tot 17:00 uur

Kosten

Deelname aan de contactdag kost € 2,50 per persoon voor niet-leden

 

’s avonds kan naar keuze in gezelschap met elkaar gegeten worden (Kosten voor eigen rekening)

Voor meer informatie en aanmelden kunt u contact opnemen

via onderstaande gegevens. De PAS contactdagen zijn bedoeld voor volwassen (18+) normaal of hoger begaafde personen met autisme.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over de contactdag Alkmaar of
Haarlem dan kunt u E-mailen naar contactdag.alkmaar@pasnerderland.nl.
Voor vragen over andere contactdagen of vragen over de contactdagen in
het algemeen dan kunt u E-mailen naar: contactdagen@pasnederland.nl.

De hierop volgende PAS contactdagen in Noord-Holland zullen zoals het er
nu naar uit ziet plaatsvinden op 25 juli 2015 (Haarlem) en 7 november
2015 (Alkmaar).

Wijzigingen voorbehouden kijk op de website voor de meest actuele
informatie. Het volledige overzicht van alle landelijke PAS contactdagen
kunt u vinden op de contactdagenpagina van onze website:
http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=34&Itemid=124
[2]

Met vriendelijke groet,

Marcel van Dasselaar
Organisator en gastheer PAS contactdagen Alkmaar en Haarlem
contactdag.alkmaar@pasnederland.nl

Links:
------
[1] http://www.pasnederland.nl
[2] http://www.pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=34&Itemid=124

[button href="/aanmelden-symposium-maart/" color="red"]/ AANMELDEN[/button]

                   Uitnodiging voor zaterdag 28 maart

OVERZICHT PROGRAMMA

10.00 uur - 12.30 uur     Interactieve lezing Dr. Martine Delfos

12.30 uur - 13.30 uur     Lunch

13.30 uur -16.30 uur      Symposium Ouderkracht rond het kind

(Ontschotting onderwijs en zorg)

INTERAKTIEVE LEZING DR. MARTINE DELFOS 

Aan tafel met ambassadeur Mama Vita over pesten en depressiviteit

Kinderen met autisme kunnen internaliserend gedrag vertonen en daarbij erg depressief worden. Ook worden deze kinderen vaak het slachtoffer van pestgedrag door leeftijdsgenoten. Als ouders hebben we daar veel mee te maken en Martine beantwoordt in de ochtend alle vragen hierover.

Hele dag  10.00 uur t/m 16.30 uur = LEZING DR. MARTINE DELFOS + SYMPOSIUM OUDERKRACHT ROND HET KIND!!!!

Mama Vita vriendinnen                               ad € 35,00 per persoon *

Gasten / introduce                                        ad € 45,00 per persoon *

(*inclusief lunch/koffie en thee)

"Tientjesleden van Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht kunnen zich met korting aanmelden via de website van die stichting."

www.autipassendonderwijsutrecht.nl/nieuws/kortingvoortientjesledenautipassendoplezingmartinedelfosensymposiumouderkracht

SYMPOSIUM   OUDERKRACHT ROND HET KIND

aan tafel met expertise onderwijs en jeugdhulp

Er is veel verwarring en onduidelijkheid op het gebied van Passend Onderwijs en de transitie Jeugdzorg naar de gemeente. Om ouders van informatie te voorzien hierover organiseren de Coöperatie Ouderkrachtvoortkind en Stichting Mama Vita een interactieve middag met een zeer deskundig panel waar alle ouders hun vragen aan kunnen stellen en waar we kennis zullen delen over deze thema’s.

Middagprogramma symposium  13.30 uur t/m 16.30 uur

Ouderkracht leden  en

nieuwe leden / introducé                           ad € 10,00 per persoon   (*inclusief koffie en thee)

 

PANELLEDEN EXPERTISE ONDERWIJS EN JEUGDHULP;

Katinka Slump                  (onderwijsjuriste)

Aline Saers                          (directeur Per Saldo / PGB)

Jacqueline Gomes          (jeugdhulp / UW ouderplatform)

Rich van den Berg         (directeur passend onderwijs Leiden)

Erik Gerritsen                   (bestuurder Jeugdbescherming Regio Amsterdam)

Astrid Feiter (Mevrouwdevoorzitter.nl) is onze dagvoorzitter en begeleidt deze middag en zal ervoor zorgdragen dat de vragen beantwoord worden.

Vragen: Voor een optimale voorbereiding van onze panelleden vragen wij u om voor  1 maart  uw    vragen naar ons te mailen.  Dit kan via de website van Stichtingmamavita.nl :   info@stichtingmamavita.nl

Bureau Mevrouw de Voorzitter levert een meedenkend voorzitter of moderator voor uw congres of bijeenkomst, groot of klein. Daarnaast kunt u bij dit bureau terecht voor de organisatie van uw eigen huiskamercongres of expertmeeting.

Bureau Mevrouw de Voorzitter is een initiatief van Astrid Feiter. Zij is Mevrouw de Voorzitter. Zij combineert een degelijke journalistieke achtergrond met een professionele performance als congresvoorzitter, gespreksleider of facilitator

Locatie :Connexion Point  / Website www.connexionpoint.nl

Natriumweg 6 3812 PV Amersfoort industrie terrein ‘de Isselt

Bereikbaarheid: Auto: Vanaf de A1 bent u in 5 minuten bij Connexion Point Vanaf de A28 is het 10 minuten rijden naar Connexion Point

Gratis parkeren

Openbaar Vervoer, vanaf Amersfoort CS:

Bus 74 richting Soest brengt u in 11 minuten bij Connexion Point (7 minuten rijden, 3 minuten lopen) Halte Mijnbouwweg

Vertrektijden bus 74: 8.04, 8.34, 9.06, 9.21, 9.51 Kijk voor actuele vertrektijden op www.9292.nl

 

[button href="/aanmelden-symposium-maart/" color="red"]/ AANMELDEN[/button]

Uitnodiging/persbericht  Alle Talent telt!  PleinschoolHelder   Eindhoven

Symposium woensdag 22 april 2015 in de Lichttoren in Eindhoven

Op woensdag 22 april 2015 organiseert Pleinschool Helder een symposium over school en autisme met als titel Alle Talent telt. Docenten van de school presenteren hun onderzoek waarna deskundigen uit de wereld van vervolgopleidingen, bedrijfsleven, media en beleid in een forum hun reactie op het onderzoek geven. Doel van de dag is iedereen in de gelegenheid te stellen kennis te maken met Pleinschool Helder, meer te weten te komen over het concept van waaruit de school is opgezet en met elkaar van gedachten wisselen om tot meer inzicht in autisme te komen. Het symposium wordt voorgezeten door Ferry Vierhout, docent Nederlands op deze school.

Pleinschool Helder heeft als motto Regulier, en dan anders en is een school voor vwo-en havo leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum. Om op onze school te komen moet je voldoen aan de dezelfde eisen als andere kinderen plus een diagnose autisme hebt.

Bij ons krijg je hetzelfde onderwijs als elders behalve dat bij ons de klassen kleiner zijn (max 15 leerlingen), de docenten speciaal zijn geselecteerd op mentorvaardigheden, en dat didactiek en leermiddelen zijn aangepast. Indien mogelijk zet je na de 3e klas je schoolloopbaan voort op een gewone school, maar je kunt er ook voor kiezen om bij ons eindexamen te doen. Wel moeten de leerlingen zich in sociaal opzicht kunnen laten helpen. OP dit zich kunnen laten helpen concentreren wij ons in het onderwijs en de begeleiding. Op deze manier wordt geen talent gemorst, en daar gaat het om.

10.45 uur 11.00 uur     Welkomstwoord door Ingrid van Eijndhoven, directeur Pleinschool Helder.

11.00 – 11.30 Eric Bolle: “Liever lijfstraffen dan Kafka. Een dialoog over sociale vaardigheden en autisme”. Eric Bolle onderzoekt samen met zijn leerlingen of Kafka helpt autisme beter te begrijpen. Heeft Kafka inzichten op basis waarvan je autisme kunt compenseren? Hoor wat leerlingen er zelf over zeggen. Eric Bolle is docent Duits & CKV op Pleinschool Helder. 11.30 – 12.00 Michiel Klaren: Zwakke centrale coherentie en de Van Hiele niveaus. Michiel Klaren onderzoekt de vraag of de voorkeur van leerlingen met ASS voor het waarnemen van details in plaats van het geheel, invloed heeft op de stappen in het leren van wiskunde. Michiel Klaren is leraar wiskunde op Pleinschool Helder.

12.00 – 13.00   Lunch

13.00 – 14.00

Thijs van der Heijden: “Help, ik ben geslaagd! Wat nu? Over de overstap van leerlingen van

Pleinschool Helder naar het hoger onderwijs.” Thijs van der Heijden onderzoekt de vraag: hoe komt het dat de leerlingen van Pleinschool veel moeilijkheden ervaren bij de overstap van voortgezet naar hoger onderwijs? Schiet de school ergens tekort? Zijn er voor de doelgroep, naast de studievaardigheden, nog andere bekwaamheden nodig om de overstap tot een succes te maken? Op Helder is men in staat om de leerlingen aan een diploma te helpen maar de stap daarna is blijkbaar moeilijk voor hen. Wat zou de school kunnen doen om deze stap te vergemakkelijken? Thijs van der Heijden is leraar geschiedenis & maatschappijleer op Pleinschool Helder.

14.00 – 15.00 Forum. Na de onderzoekpresentaties van de docenten geven de volgende sprekers in een forum hun reactie. De leden van het forum zijn: 3 Nienke Meijer, voorzitter college van bestuur Fontys Hogescholen, Eindhoven, en lid Raad van Advies Samenwerkende OMO Scholen Eindhoven (SOSE). Vanaf 13.00. Cynthia van Rijbroek, senior beleidsmedewerker Directie Voortgezet Onderwijs, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Den Haag. Perry den Brok, hoogleraar onderwijsinnovatie, Technische Universiteit Eindhoven, en lid Raad van Advies Samenwerkende OMO Scholen Eindhoven (SOSE). Joep Brouwers, adjunct-directeur Brainport Development, Eindhoven. Gerrit Kroesen, hoogleraar toegepaste natuurkunde, Technische Universiteit Eindhoven en lid Raad van Advies Samenwerkende OMO Scholen Eindhoven (SOSE). Peter Viering, freelance journalist, schrijft voor Metro over school en autisme. 15.00 – 15.30      Thee 15.30 – 16.30 Discussie tussen de forumleden, de docenten en het publiek. 16.30-17.30 Afsluitende borrel Informatie Voor meer informatie kunt u zich wenden tot: Eric Bolle, e.bolle@sghetplein.nl, 040 – 2155202 Thijs van der Heijden, t.vanderheijden@sghetplein.nl, 040 – 2155202 4 Aanmelding Deelname is gratis, maar u moet zich voor 1 februari 2015 opgeven bij Marga Cornelisz, info-helder@sghetplein.nl, 040 – 2155202 Locatie Het symposium wordt gehouden in de Lichttoren in Eindhoven. Voor meer informatie zie www.igluu.nl/igluu-eindhoven

steun moeders van kinderen met autisme geef nl aktie

  • Looptijd: van 5 januari 2015 tot 31 maart 2015

DONEER NU  zie website geef.nl

http://www.geef.nl/actie/steun-moeders-van-kinderen-met-autisme/#.VKpcsPmG9qU

Steun moeders van kinderen met autisme

Moeders van kinderen met autisme hebben het zwaar. Hoe creëer ik een gelukkig leven voor mijn kind? Hoe houd ik de sfeer thuis goed? Hoe bereid ik mijn kind voor op de maatschappij? Het is slechts een greep uit de vragen waar deze moeders keer op keer tegenaan lopen. Vaak kunnen de kinderen niet naar school en moeten de moeders gedwongen hun baan opzeggen. Isolatie dreigt en adequate hulp is in veel gevallen niet voorhanden. Aan al deze moeders wil Mama Vita trainingen en coaching aanbieden. Daarnaast willen we de moeders van kennis voorzien om beter hun weg te vinden in de jeugdzorg en het onderwijs. Uw donatie heeft Mama Vita hard nodig om deze moeders te kunnen supporten. Zo kunnen de moeders, met uw hulp, de ondersteuning bieden die hard nodig is voor hun kinderen.

Mama Vita

Mama Vita logoMama Vita is een steungroep/platform voor moeders van kinderen met autisme. Door moeders voor moeders met moeders. Omdat we door verbinden sterker worden en meer weten kunnen we de verantwoordelijkheid voor onze kinderen met autisme aan. Als moeders in hun kracht staan kunnen de kinderen gezien en gehoord worden en krijgen ze een eerlijke kans. Vanwege de uitdagingen van deze kinderen, die diep doordringen op elke gebied van de ontwikkeling, is het belangrijk dat ze krachtige ouders/moeders hebben.  lees meer..

Saskia Buma

Bedankt voor het bezoeken van mijn fondsenwervende pagina Doneren via Geef.nl is snel, eenvoudig en volledig veilig. Het is ook de meest efficiënte manier om mij te sponsoren: Mama Vita krijgt je gedoneerde geld sneller dan wanneer ik contant geld ga ophalen. Door online actie te voeren hoef ik dus niet zelf met geld over straat te lopen en komt het geld direct aan bij Mama Vita zonder dat ik er zelf naar om hoef te kijken. Contant geld dat ik ontvangen heb zal ik alsnog via mijn actie pagina overmaken. Doneer aan mijn actie via iDEAL, Kadobon, PayPal of CreditCard.

http://youtu.be/hF8c1Ro2Ogw  Wij wensen jullie speciale dagen toe met helder zicht op je doelen voor het nieuwe jaar!

 

 Graag geven Robin en ik jullie wat mee voor reflectie en wellicht ook voor actie. Vanaf deze week maken Robin en ik onderdeel uit van een landelijke mediacampagne van de werkgroep Vanuit Autisme Bekeken. Deze werkgroep is ingesteld door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en heeft linken met het Ministerie van Onderwijs. Er staat nu een filmportret van ons op YouTube. Via onderstaande link kun je het filmportret (ruim 3 minuten) bekijken. De doelgroepen van de campagne zijn vooral

 

  • jongeren met een havo/vwo/gymnasium denkniveau (primair met een vorm van hoge intelligentie autisme/Asperger en hun klasgenoten) vanaf circa 12 jaar
  • hun docenten, decanen, zorgcoördinatoren en schoolbesturen
  • samenwerkingsverbanden in onderwijs
  • zorg / wijkteams, artsen, orthopedagogen, familieleden van de jongeren en begeleiders, zowel professioneel als wijkteams, mantelzorgers/buren e.d.
  • pers, sociale media

 

 De boodschap die Robin en ik vooral belangrijk vinden, is dat iedere jongere anders is en andere mogelijkheden en unieke talenten heeft. En zich daarmee ook maximaal mag ontplooien vanuit die neurodiverse eigenschappen. En dat we als mens niet alleen in het bestaande systeem moeten invoegen, maar dat het bestaande systeem zich ook kan voegen om hen heen die net iets meer van ons nodig hebben dan anderen om te kunnen floreren. Dat vraagt van ons als omgeving flexibel meebewegen, lef hebben om het net wat anders aan te pakken. En om de beleidsruimte op te zoeken of op te rekken en vooral om door te zetten als het even moeilijk is. Dit omdat je je verdiept hebt in hoe de omgeving kan werken en hoe jij daar een stevige plek in kunt helpen verwerven voor wie dat nodig heeft.

 

 We voelen ons ook wel kwetsbaar met dit zeer persoonlijke filmpje, maar we voelen ons sterk genoeg om dit toch dit inkijkje in ons leven te kunnen geven. Bewust noemen we nergens Robin zijn achternaam, geboortedatum, de naam van de school of onze woonplaats. Wij stellen het zeer op prijs als jullie het filmpje, b.v. via je sociale media, willen delen met respect voor Robin zijn privacy.

 

 Van groot belang vinden we ook het naschrift van het filmportret waarin we aangeven dat Robin uit de diagnose, medicatie en begeleiding is gegroeid. Afgelopen week was er nog een mooie documentaire op tv waarin een Engelse hoogleraar aangaf dat je een diagnose kunt uitzetten op een lineaal en dus ook over de grens van de feitelijke diagnose kunt gaan naar geen diagnose. Dat is gebeurd nu, dankzij Robin zijn oefenen. Wij hebben exact dezelfde formulieren door dezelfde mensen laten invullen voor de herdiagnose. En dezelfde specialist heeft die beoordeeld, dus de informatie is objectief. Het bevestigt ook de b.v. door Martine Delfos benoemde vertraagde ontwikkeling die je dus geleidelijk aan kunt inlopen. Ontwikkeling stopt nooit.

 

 Robin wil jongeren als hij aanmoedigen om door te zetten, ook al is hun situatie misschien lastig nu omdat ze thuis zitten, of het onderwijs nog niet passend genoeg is. Er zitten nu nog veel te veel jongeren thuis of volgen voor hen nog niet passend onderwijs. Ik wil graag politiek, ministeries, maatschappelijk middenveld en (technische) bedrijven aanmoedigen om nog meer dan nu te zien welke bijzondere talenten er zijn. Jullie snappen onze kerstboodschap en wens voor 2015: bevorder – voor zover je daar kans toe ziet! - eerlijke ontplooiingskansen voor alle jongeren! (en fijn als je onderstaande link wil delen!).

 

 Mede namens Robin,

Monique J. van Eijkelenburg

m 06 26440012

 

@ZorgzaamWerkDjump!

 

Zie http://youtu.be/hF8c1Ro2Ogw

en voor wie zich er nog meer in wil verdiepen, zie ook: www.autipassendonderwijsutrecht.nl en www.stichtingmamavita.nl

 

 

 

“Moeders voor Moeders met een kind met beperking”

 Uitnodiging

Voel je je  als ‘moeder van een kind met een fysieke en/of psychische beperking’ onbegrepen door  de (sociale) omgeving? Vindt je soms de zorg en opvoedingstaken van je kind een  te zware verantwoordelijkheid? Ervaar je weleens communicatie met de hulpverleners en zorginstellingen als een lastige opgave? Wil je jouw kennis en ervaringen delen met andere moeders en wil je daarover praten met andere moeders?

 

Mama Vita en het Moedernetwerk ‘duizend en één kracht´ brengen moeders bij elkaar die zich sterk willen maken voor hun kinderen. We nodigen je uit om eens kennis te maken met deze moeders, die elkaar steunen en samen opkomen voor hun kinderen.

Vrijdag 20 februari 2015, om 10.00 uur, in Rotterdam

 Locatie: Gebouw de Heuvel, Grotekerklein 5, 3011 GC Rotterdam

Programma

10.00 uur        Inloop

10.15 uur        Uitleg en doel van de bijeenkomst

10.30 uur        “Stap in je Kracht” door Saskia Buma, Stichting Mama Vita

11.15 uur        Het Amsterdamse moedernetwerk ‘duizend en één kracht´ door Leila Badaou,

12.00 uur        Vragen stellen en ervaringen uitwisselen

13.00               Napraten onder genoot van broodjes en drankjes

 

 Locatie: Rotterdam, de locatie wordt snel bekend gemaakt

Aanmelden: bij mevrouw Karin Gerretsen

Telefoonnummer: 06 295  76 523 / 010 842 3736

Mail: info@meandsociety.nl

 

zaterdag 7 februari 2015 te Alphen ad Rijn  =  gaat niet door  !!!!!!!!!!!!!
============================================================

DENK OM DAG : DURF TE GELOVEN IN DE TOEKOMST VAN JE KIND!

Bijdrage workshop  ad euro 10,00 per persoon

Bijeenkomsten 2015 mede mogelijk gemaakt door St. Geel en Snel

zaterdag 17 januari 2015 te Barneveld

zaterdag 24 januari 2015 te Amsterdam

zaterdag 7 februari 2015 te Alphen ad Rijn  =  gaat niet door  !!!!!!!!!!!!!

============================================================

denk om dagen  (2)

Future Planning

* Training gegeven door Erwin Wieringa van St de Toekomst

* In kaart brengen van toekomst dromen voor je kind;

* Dromen te realiseren door in kaart brengen en inschakelen van je netwerk

* (relaties, vrienden, kennissen en professionals)

* Er is veel meer mogelijk voor je kind dan je had durven dromen

 

 

 

 

Perspectief

* Drie succesvolle ervaringsdeskundigen met diverse achtergrond vertellen

hun verhaal

* Jaap Brand:             wetenschapper in de bio statistiek

* Carlo Post :              software engineer

* Gijs Horvers:           publiek spreker, trainer en coach

 

 

 

Ervaringen van ouders

* Focus op de kwaliteiten van onze kinderen

* Deze dag geeft perspectief en vertrouwen

* Toekomst gericht denken in de praktijk

* Dag van toekomst perspectief

* Positief omgaan met autisme

 

DEZE DAG WORDT MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR GEEL EN SNEL

Wat is Geel en Snel?  Waarom geel?

Geel staat onder meer voor vrolijk, vernieuwend, positief en is een opvallende kleur. Bovendien is het ‘anders’. Het is dan ook de bedoeling dat tussen de 100 en 125 gele auto’s meedoen, die onderling zoveel mogelijk verschillen. Mensen met autisme zien, voelen, horen en ruiken ook ‘anders’. Daaraan wil Geel en Snel vanuit een positief perspectief aandacht geven.

Waarom vernieuwende projecten rondom autisme?

Heb je een goed idee voor een actie of activiteit, e-mail dat dan door naar info@geelensnel.nl. Opvallen en op positieve wijze aandacht trekken, daar gaat het Geel en Snel om! Naast de financiële doelstelling wil Geel en Snel namelijk ook de kwaliteiten van mensen met autisme laten zien. Ze zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen, of het nu als vrijwilliger is of als deelnemer. Geel en Snel: een event voor, door en met mensen met autisme!

 

 

 

 

 

Flyer Wat een verschil (2)

Growing Minds cursus voor ouders en begeleiders van kinderen met autisme en aanverwante problemen/uitdagingen en professionals die met deze doelgroep werkenzaterdag 14 - dinsdag 17 maart 2015
Steven en Kaitryn Wertz van Growing Minds uit de USA komen in maart 2015 opnieuw naar Nederland om een 4 daagse cursus te geven voor ouders en begeleiders van kinderen met autisme en aanverwante problemen/uitdagingen en professionals die met deze kinderen werken. Wat de cursus zo bijzonder maakt is de enorme kennis en ervaring die Steven en Kaitryn hebben op het gebied van de begeleiding van deze doelgroep. Ze hebben een unieke combinatie van opleiding, training en ervaring. Steven is een gecertificeerd gedragsanalist (BCBA) en ontving een Son Rise certificering. Kaitryn is een Licensed Mental Health Counseler, een gecertificeerd psychotherapeut, met 30 jaar ervaring in het coachen van ouders met kinderen met autisme. Steven en Kaitryn gebruiken in hun begeleiding verschillende zogenaamde evidence based methodes. Steeds zijn ze op zoek naar die methodes die het meest effectief zijn.
 Voor wie
 De cursus wordt speciaal aanbevolen voor:
 - Ouders met een kind met autisme die hun kind gerichter willen ondersteunen, of die vastgelopen zijn in de pogingen hun kind te begeleiden. Deze cursus is voor jou!
 - Begeleiders die gezinnen met kinderen met autisme gerichter willen ondersteunen. Deze cursus is voor jou!
 - Ouders, die al een contactgericht thuisprogramma hebben, gestoeld op CSL, Growing Minds of SonRise. Loopt het programma goed, is het vrolijk, speels, 
liefdevol, is er goed contact, maar heb je het idee dat je nu niet meer precies weet hoe je je kind verder kunt helpen in zijn/haar ontwikkeling? 
Ging de vooruitgang eerst snel en lijkt het of je kind een plateau heeft bereikt? Deze cursus is voor jou!
 - Diegene die ervaring en succes heeft met een ABA programma (DTT, VB etc) Vind je het moeilijk te accepteren dat je kind een poosje niet vooruitgaat? 
  Staar je naar een assessment en passen de doelen niet bij jouw kind? Deze cursus is voor jou!
 - De motoriek van je kind is minder dan je zou willen. Wat nu? Heeft je kind dyspraxie? Hoe ondersteun je je kind hier op een structurele en 
  effectieve manier in? Deze cursus is voor jou!
 - Ouders met een kind met een onduidelijke of een zeldzame diagnose. Op het dagcentrum zijn ze lief en de zorg is goed. Maar jij denkt dat je kind meer kan leren. Hoe pak je dat aan? Deze cursus is voor jou!
 - Professionals in de zorg en in het onderwijs van mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, die interesse hebben in deze maatwerk benadering. 
Deze cursus is voor jou!
 - Familieleden betrokken bij een gezin met een kind met autisme (bijv. opa, oma, tante). Je doet je best het gezin te ondersteunen, maar je weet niet goed
 waar te beginnen. 
Deze cursus is voor jou!
 Wat komt er in de cursus aan bod
 - Attitudetraining
 - Communicatie, aandacht en motivatie
 - Omgaan met ongewenst en moeilijk gedrag
 - Invullen van een assessment voor je kind, opstellen leerdoelen
 - Overzicht van methodes
 - Maken van maatwerk leerervaringen
 - Structuur aanbrengen in jullie programma
 - Technieken die ingezet kunnen worden bij moeilijkheden van planning en coördinatie van de motoriek (dyspraxie/DCD)
 - Voor jezelf zorgen terwijl jij voor je kind zorgt
 - Tijd voor het beantwoorden van vragen

Een uitgebreidere omschrijving van de cursus is te vinden op: http://www.autism-programs.com/netherlands.htm

 Waar
 De cursus vindt plaats in het Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten, 
Amersfoortsestraat 20, 3769 AS Soesterberg. www.kontaktderkontinenten.nl
 Wanneer
 De cursus begint op zaterdag 14 maart 2015 om 9.00 uur en eindigt dinsdag 17 maart 2015 om 16.00 uur.
 Kosten
 Voor de snelle beslisser! Bij op tijd betalen kost de 4 daagse cursus €550,- Wanneer een tweede persoon uit hetzelfde gezin of 
 uit hetzelfde programma 
 de cursus ook doet, kost het voor deze tweede persoon €400,-
 Let op! Je moet dan wél voor 15 november 2014 registreren en het totale bedrag betalen.
 Na die datum worden de prijzen: €600,- resp.,- €450,-
 Na de eerste betaling van 100 euro (per persoon) wordt een plek gereserveerd. Het aantal plaatsen is beperkt.
 Naast koffie, thee en water gedurende de hele dag is een (heerlijke) lunch ook inbegrepen bij de prijs.
 Hotel / overnachtingsmogelijkheden
 Het hotel hanteert een speciale prijs voor deelnemers aan deze cursus. Een 1-persoons kamer inclusief ontbijt kost €68 per nacht. 
 Een 2-persoons kamer inclusief ontbijt kost €91 per nacht. De reservering voor een eventuele overnachting dien je zelf te maken. 
 Het telefoon nummer om te reserveren is +31-346-351755 Maak tijdens de reservering duidelijk dat je voor de Growing Minds cursus komt.
 Vertaling
 De cursus wordt in het Engels gegeven. Onze ervaring is dat dat door deelnemers als zeer goed verstaanbaar wordt ervaren. 
 We zorgen indien gewenst voor (mogelijk niet-professionele) vertalers.
 Inschrijven
 Inschrijven kun je via de website www.growingmindssupport.nl of door een mail sturen naar: centraal@growingmindssupport.nl
 Organisatie
 De organisatie is in handen van Growing Minds Support Services.
 Naast vertegenwoordigers van Growing Minds Support Services zullen ook vertegenwoordigers van stichting Horison aanwezig zijn tijdens de cursusdagen.

/ NIEUWSBRIEF OKTOBER 2014   PASSEND ONDERWIJS REGIO UTRECHT  graag verwijs ik jullie naar Auti Passend Onderwijs Utrecht voor de maandelijkse info  www.autipassendonderwijsutrecht.nl

   Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht www.autipassendonderwijsutrecht.nl actief voor passend havo/vwo onderwijs bij autismeNieuwsbrief oktober 2014
 

 

In deze nieuwsbrief:Beïnvloeding:

  • Artikel in Trouw: Knokken om hoogbegaafd kind door vwo te loodsen
  • Bijdrage van Ouderkracht voor 't Kind aan internetconsultatie instemmingsrecht ouders

Utrechtse situatie:

  • Nieuwe Utrechtse Onderwijs Agenda 2014-2018
  • 200e bezorgde ouder ingeschreven bij onze stichting
  • Doe mee met stadstafel Utrecht over Voortgezet Onderwijs - de gemeente vraagt advies
  • Oproep NVA Utrecht voor oudergroep pubers

Interessant:

  • Pleidooi van onderwijsjuriste Katinka Slump: Onderwijs(voor)recht
  • Kamerdebat over vrijheid van onderwijs
  • "Autisten-klas is een succes" en andere artikelen
  • Blog moeder bij Wetenschappelijke Raad: Dromen over passend onderwijs
  • DSM-vrij onderzoek naar ASS en AD(H)D profielen
  • Renkum eerste autismevriendelijke gemeente
  • Transitie jeugdhulp naar gemeenten: tips voor een goede overdracht van het dossier van je kind

 

Artikel in Trouw: Knokken om hoogbegaafd kind door vwo te loodsen Op 6 september stond in Trouw het artikel"Knokken om hoogbegaafd kind door vwo te loodsen" over ons bestuurslid Monique van Eijkelenburg en haar zoon Robin. "Dyslectisch, autistisch, en toch in zes jaar het vwo doorlopen? Robin is het gelukt. Hij kan met zijn bètaknobbel nu wis- en natuurkunde studeren. Maar zonder zijn moeder was het nooit zover gekomen. Scholen weten niet wat ze met deze a-typische kinderen aanmoeten." Lees het artikel op de website van Trouw. Via de Facebook-pagina van Trouw kwamen er vele hartverwarmende reacties, zie de reacties bij het Facebook-bericht over het artikel.


 

Bijdrage Ouderkracht voor 't Kind aan internetconsultatie instemmingsrecht ouders De overheid verzamelde deze zomer meningen over een nieuw wetsvoorstel dat ouders meer invloed moet geven op de individuele hulp aan hun kind op school. Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht is mede-oprichter en bestuurslid van de landelijke coöperatieOuderkracht voor 't Kind en wij sluiten ons ook van harte aan bij de visie die door Ouderkracht is ingediend bij de internetconsultatie over instemmingsrecht van ouders. Volgens Ouderkracht voor 't kind moeten ouders instemmingsrecht krijgen op het volledigeontwikkelingsperspectiefplan (OPP) voor hun kind, om hun verantwoordelijkheden als ouders goed te kunnen uitoefenen. Als ze alleen instemmingsrecht hebben op het handelingsgedeelte, en dat alleen als de school voor hun kind afwijkingen van het groepsplan beschrijft, wordt het ouders moeilijker gemaakt om hun wettelijke plicht uit te voeren: zorgen voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kind. Net zoals bij de geneeskundige behandelovereenkomst in de wet is geregeld dat ouders de regie houden in de gezondheidszorg, pleit Ouderkracht voor 't kind dat er ook eenonderwijsovereenkomst tussen ouders en school moet komen, waarbij de ouders de regie houden. Ouderkracht voor 't kind is druk bezig de ledenadministratie op poten zetten, zodat elke ouder in Nederland lid kan worden. Wij zijn met hen in overleg om korting voor onzetientjesleden te bedingen.


 

Nieuwe Utrechtse Onderwijs Agenda 2014-2018 Utrechtse schoolbesturen, welzijnsinstellingen, onderwijsondersteuners en de gemeente hebben samen de nieuwe Utrechtse Onderwijs Agenda (UOA) 2014-2018 vastgesteld onder de titel "Utrecht daagt je uit!". Kernpunten:

  • een schoolloopbaan met perspectief voor iedere jongere,
  • een hoge kwaliteit en een breed aanbod van het onderwijs,
  • een aantrekkelijke stad met alle mogelijkheden voor leren en ontwikkelen.

Iedere deelnemende organisatie gaat de doelen te vertalen naar eigen concrete activiteiten op uitvoeringsniveau. De Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht heeft bekeken in hoeverre de nieuwe UOA zich uitspreekt over hulp aan onze doelgroep, kinderen met autisme of aanverwant die cognitief havo/vwo aankunnen. Helaas wordt in de nieuwe UOA onze doelgroep niet benoemd, terwijl die veel extra steun nodig heeft om passend onderwijs te krijgen. Als de bovengenoemde kernpunten ook gelden voor deze jongeren dan moet er nog heel veel gebeuren! Wij wensen de organisaties van de UOA veel wijsheid in het uitwerken van de kerndoelen naar concrete activiteiten, en nodigen hen uit om contact te zoeken met Stichting Passend Onderwijs Utrecht voor suggesties hoe de doelen ook gerealiseerd kunnen worden voor autipluskinderen.


 

200e bezorgde ouder ingeschreven bij onze stichting De ouders van 200 kinderen met autisme of aanverwant zijn zo bezorgd over het ontbreken van passend havo/vwo onderwijs in de regio Utrecht dat zij zich bij onze stichting hebben ingeschreven. Dat impliceert dat er nog veel meer kinderen zijn voor wie dit een probleem is. Immers, hun ouders hebben vaak hun handen vol aan het draaiende houden van hun gezin; voor velen is het zo'n intensieve taak dat ze geen energie over hebben voor iets anders, en niet iedereen kent onze stichting. We hebben een aantal statistieken over de aangemelde ouders verzameld (uiteraard op zo'n manier dat individuele gegevens niet herleidbaar zijn). Ouders die zich weer afgemeld hebben omdat het inmiddels goed gaat met hun kind (gelukkig!) zijn niet meegenomen in de statistieken. Zie de statistieken van de 200 aanmeldingen.


 

Doe mee met stadstafel Utrecht over Voortgezet Onderwijs - de gemeente vraagt advies Op 1 oktober discussieerde Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht mee bij de eerste stadstafel Voortgezet Onderwijs. De gemeente Utrecht stelt in de periode 2014-20171,2 miljoen euro per jaar beschikbaar voor het voortgezet onderwijs. Het college wil graag in gesprek met iedereen die ideeën en meningen heeft over hoe we de kwaliteit van het Utrechts voortgezet onderwijs een impuls kunnen geven en excellentie op elk onderwijsniveau kunnen stimuleren. Voor de eerste bijeenkomst was het onderwerp de onderwijsprofessional. Aan de tafel over de schoolleider mochten wij samen tot 3 ideeën komen en die presenteren aan de grote groep. Heerlijke broodjes en stukken pizza werden verzorgd door de leerlingen van het Trajectum College. Bekijk het overzicht van de ideeën die verzameld zijn voor de onderwijsprofessional. Op woensdag 29 oktober is de tweede stadstafel, met als onderwerp Innovatie in het onderwijsen leerlingen laten excelleren. Kom ook en vertel de gemeente Utrecht wat ze volgens jou moeten doen om het voortgezet onderwijs te verbeteren!


 

Oproep NVA Utrecht voor oudergroep pubers Uit de nieuwsbrief van de Utrechtse afdeling van de Nederlandse Vereniging voor Autisme: Al 3 jaar draait er in Utrecht een hechte oudergroep voor ouders van pubers/jongvolwassenen. Er kan een nieuwe groep worden opgestart, dus indien hier vraag naar is horen wij dit graag vianva.lotgenoten.regio.utrecht@gmail.com


 

Pleidooi van onderwijsjuriste Katinka Slump: Onderwijs(voor)recht Willem Elschot schreeft ooit: "Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren". Degene die dat aan den lijve ondervindt is de onderwijsjurist die zich inzet voor het recht op onderwijs. Ondanks vele wetten en regels in het onderwijs lijkt er eerder sprake van een onderwijsvoorrecht dan van een recht. Lees het artikel Onderwijs(voor)recht


 

Kamerdebat over vrijheid van onderwijs De Tweede Kamer debatteerde met staatssecretaris Sander Dekker over een advies van de Onderwijsraad over artikel 23 van de Grondwet, de vrijheid van onderwijs. Er lijkt interesse in de Kamer te zijn voor de volgende aanpassingen in de wet (zie de moties onderaan deze pagina):

  • afstandsonderwijs thuis toestaan, met toezicht door de onderwijsinspectie (voor leerlingen met vrijstelling leerplicht via artikel 5b)
  • onderzoek naar invulling van de zorgplicht door scholen, en aanbevelingen om thuiszitters te voorkomen
  • onderzoek of Nederland met artikel 23 wel voldoende invulling geeft aan het recht op onderwijs zoals bedoeld in het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind
  • mogelijk maken dat ouders een (door het rijk betaalde) richtingvrije school oprichten, onder voorwaarde dat voldoende leerlingen zich aangemeld hebben

 

"Autisten-klas is een succes" en andere artikelen Gelezen in de landelijke dagbladen in september 2014:


 

Blog moeder bij Wetenschappelijke Raad: Dromen over passend onderwijs Annemarth Idenburg is staflid bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en moeder. Zij schreef de mooie blog Dromen over passend onderwijs. "Ik weet hoe het voelt als dromen over een eigen plek voor je kind in deze wereld plaats maakt voor de wens om eindelijk verlost te zijn van de leerplicht."


 

DSM-vrij onderzoek naar ASS en AD(H)D profielen Op 3 september promoveerde Jolanda van der Meer aan de Radboud Universiteit op haar onderzoek naar gedragsprofielen en cognitieve profielen van ASS en ADHD. Het doel van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de overlap en onderscheid tussen ASS en ADHD.Lees meer


 

Renkum eerste autismevriendelijke gemeente De burgemeester van Renkum ondertekende onlangs een manifest waarin wordt beschreven hoe Renkum de eerste autismevriendelijke gemeente van Nederland wil worden. Lees hetbericht van de werkgroep Vanuit Autisme Bekeken. In onze regio overweegt de gemeente Woerden om ook autismevriendelijk te worden.


 

Transitie jeugdhulp naar gemeenten: tips voor een goede overdracht van het dossier van je kind De gemeenten bereiden zich in hoog tempo voor op hun nieuwe jeugdhulpverleningstaken per 1 januari aanstaande. Ze gaan bijvoorbeeldwijkteams inrichten waarbij uitspraken zijn als "1 gezin 1 plan", familieconferentie, keukentafelgesprekken, mantelzorg en ook "gemeenschappelijk met buurgemeenten aanbesteden van professionele zorg". Gemeenten krijgen mogelijk ook een rol in de contacten met de scholen. De dossiers van jeugdzorg, jeugdggz etc. worden in deze periode overgedragen. Je hoort hier eenkennisgevingsbrief over te krijgen. Wij raden ieder die ermee te maken krijgt aan om zelf ook zicht te hebben op wat er in dit dossier zit. Je kunt het dossier opvragen bij de gemeente, zodat je kunt checken of er heel goede of mogelijk ook onzinnige, foute of achterhaalde gegevens in zitten (die je dan kunt laten verwijderen of corrigeren). Misschien is het een optie om nu al je eigen situatie en vooralde behoeftes van je kind en van jezelf in een goed verhaal van bijvoorbeeld 2 A4-tjes te beschrijven. Benut "softpower" om je situatie en je belangen onder de aandacht te brengen. Softpower is een vriendelijke maar ook aandringende manier om je belangen telkens weer en bij alle mensen die ertoe doen voor het voetlicht te brengen. Dit door je situatie goed/feitelijk onder de aandacht te brengen. Softpower gaat ervan uit dat de ontvangende partij best bereid is om zich in de situatie te verdiepen, onder voorwaarde dat deze partij dan zelf kan bedenken welke oplossingen hij of zij ziet. En die dan weer afstemt met jou omdat de relatie goed is. Dus stap naar je eigen gemeente en daag ze uit om de Gemeente Renkum te volgen op een voor jou passende manier!


 

 

Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht is een initiatief van ouders. Het bestuur bestaat uit (v.l.n.r.) Sandra Muller, Suzanne Boomsma en Monique J. van Eijkelenburg.Doel: Het bevorderen van passend onderwijs in de regio Utrecht voor kinderen met autisme of daaraan verwante beperkingen, die cognitief in staat zijn een havo- of vwo-opleiding te volgen. Vragen? Opmerkingen? Hulp nodig? Mail ons


Ben jij al tientjeslid? In deze nieuwsbrief kun je lezen op welk gebied we de afgelopen periode actief zijn geweest. Daarnaast geven we persoonlijke adviezen aan ingeschreven ouders. Wij zetten ons met veel passie in voor jongeren met autisme en havo/vwo-niveau en hun gezin. Waardeer jij ons werk? Je donatie wordt gebruikt voor de onkosten die de vrijwilligers maken.Ben jij nog geen tientjeslid? Word het nu! (Of doe een losse donatie)


Statistieken ingeschreven ouders totaal: 203 autipluskinderen

Jaartal dat autipluskind naar brugklas:


AGENDA vrij. 10 oktober, Oudewater autimoeders hightea, 9.30-11.30 €15 meer info zat. 11 oktober, Utrecht bijeenkomst van Mama Vita Utrecht, voor moeders van kind met autisme; deze keer met Esther Noordhoek, deskundige en ervaringsdeskundige op gebied van indicatiestelling, pgb en alle regelingen voor jeugd, 9.30-12.30, €30 per jaar, 1e keer gratis, meer info of bel Monique J. van Eijkelenburg op 06-26440012 woe. 29 oktober, Utrecht Stadstafel Voortgezet Onderwijs over innovatie in het onderwijs, 16.30 - 19.00, gratis meer info don. 30 okt/13/27 nov, Houten Nu in groep 8 straks in de brugklas, 10.00-15.00, Auris, voor leerlingen met cluster 2 indicatie wellicht gratis, voor anderen prijs op aanvraag meer info vrij. 31 oktober, Utrecht NVA Autisme Congres, €75 voor NVA-leden meer info vrij. 31 oktober, Woerden SjoFun: Jongerensoos Soosjaal & Funcafé Babylon, met o.a. karaoke, 20:30 - 23:30, gratis meer info  zat. 1 november, Houten Chill Auti Café Houten, open middag 16.00-18.00: jongeren met autisme, familie en vrienden welkom om kennis te maken, gratismeer info zat. 1 november, Houten Chill Auti Café Houten voor jongeren met autisme, 19:30 - 23:30, game-night, €7,50 meer info vrij. 7 november, Utrecht lezing ASS en seksualiteit, Autisme Kennis Centrum, 13.00-16.00, €40meer info zat. 8 november, Utrecht bijeenkomst van Mama Vita Utrecht, voor moeders van kind met autisme, 9.30-12.30, €30 per jaar, 1e keer gratis, meer info of bel Monique J. van Eijkelenburg op 06-26440012 vrij. 14 november, Oudewater autimoeders hightea, 9.30-11.30 €15 meer info vrij. 28 november, Oudewater autimoeders hightea, 9.30-11.30 €15 meer info vrij. 28 november, Woerden SjoFun: Jongerensoos Soosjaal & Funcafé Babylon, activiteiten nog niet bekend, 20:30 - 23:30, gratismeer info


 

Nieuws via Social Media Als je vaker en meer nieuwsberichtjes wil lezen over havo/vwo voor autisme en aanverwante onderwerpen, dan is de makkelijkste manier via Twitter of Facebook. Als je zelf geen account hebt dan kun je ook af en toe een kijkje nemen op de openbare pagina's.

Dus volg of bekijk onze berichten via:

Twitter @AutiHavoVwoUtr twitter.com/AutiHavoVwoUtr

Facebook AutiPassend Onderwijs facebook.com/ autipassendonderwijs.utrecht Op deze openbare pagina worden onze Twitter-berichten en retweets herhaald.

We hebben ook een geheime Facebook groep voor ouders, waar je vertrouwelijk je ervaringen kunt delen. Zit je ook op Facebook en wil je lid worden van de geheime groep? Stuur een chat-berichtje via de openbare Facebook-pagina van AutiPassend Onderwijs Utrecht.

Het besloten Google Groups forumAutiHavoVwoInUtrechtStad is ook een initiatief van AutiPassend Onderwijs Utrecht. Hier plaatsen wij af en toe interessante artikelen en nieuwtjes, die de deelnemers dan per e-mail krijgen zodra het geplaatst wordt. Het is alleen toegankelijk voor ouders van autipluskinderen zodat je, als je wilt, vrij je mening kunt geven zonder dat het bij officiële partijen terecht komt. Interesse? Meld je aan bij het forum (kan met elk e-mail adres, wel eerst registreren als Google account). Na goedkeuring kun je ook oudere berichten lezen en krijg je een mail van elk nieuwe bericht.

Reageren op deze nieuwsbrief aan hoofdredacteur Sandra Muller?Mail ons! Meer informatie over de Stichting AutiPassend Onderwijs Utrecht kun je vinden op onze website.


Schema van de 4 voorwaarden voor goed autiplus-onderwijs (klik op het plaatje voor een grotere versie).

 


 

Onze preventiepiramide (op zijn kant):

 

 
 Uitschrijven - Aanmelden
Zondag 5 oktober 2014 18:58:20
    Trouw.nl

    Knokken om hoogbegaafd kind door vwo te loodsen

    Laura van Baars − 07/09/14, 13:38
    © Werry Crone. Monique en Robin van Eijkelenburg

    INTERVIEW Dyslectisch, autistisch, en toch in zes jaar het vwo doorlopen? Robin is het gelukt. Hij kan met zijn bètaknobbel nu wis- en natuurkunde studeren. Maar zonder zijn moeder was het nooit zover gekomen. Scholen weten niet wat ze met deze a-typische kinderen aanmoeten.

    De diploma-uitreiking van haar zoon Robin, hoe voelde dat voor Monique? Monique van Eijkelenburg lacht langzaam, tegenover haar op de bank zit Robin. Hij is een kei in wis- en natuurkunde, maar is ook flink dyslectisch. En bij hem werd Asperger vastgesteld, een vorm van autisme.

    Monique geeft nu eens niet als eerste antwoord. De schooljaren van Robin, eerst op de Montessorischool en toen op het vwo van het Bilthovense Nieuw Lyceum, zijn zwaar geweest. "Voor mijn moeder was het diploma nog belangrijker dan voor mij." "Het is volbracht", zegt Monique.

    Wat Monique en Robin jaar op jaar hebben moeten bewijzen, is dat een kind dat gegrepen kan worden door emotie, moeizaam leest en nooit foutloos schrijft, toch ook heel intelligent kan zijn. Robin is een jongen die niet altijd aansluiting vindt bij anderen, die literatuurlessen haat omdat hij de thema's niet kan invoelen, maar die de algoritmes van een Rubiks kubus in een handomdraai oplost.

    Ideaal profiel Niet de leerling die past in het ideale profiel van de vwo'er. Een leerling voor wie een school extra moeite moet doen om hem binnenboord te houden. Leraren moeten bijlessen geven, extra tijd toestaan voor proefwerken en examens, taalfouten anders beoordelen, nu en dan een oogje toeknijpen. Anders had Robin nooit kunnen doen waar hij van droomde: wiskunde en natuurkunde gaan studeren aan de Universiteit Utrecht.

    De basisschool was al moeilijk voor Robin. Hij werd soms gepest, en droomde veel. Monique, zijn alleenstaande moeder, liet hem testen. Maar in die jaren werd geen stoornis bij hem vastgesteld. Robin legde eindeloos puzzels, en kon prachtig tekenen. Zijn belangstelling voor techniek was groot.

    In groep 8 kreeg hij het advies vmbo/havo. Monique schatte hem hoger in. "Voor je het weet, dacht ik, glijdt hij af omdat hij niet goed kan spellen. Hij moest dus absoluut naar een scholengemeenschap zónder vmbo."

    Pesterijen In het eerste kwartaal van de middelbare school begon het al meteen weer met de pesterijen. "Andere kinderen in de klas, maar het ging gewoon door", vertelt Robin. "Ik weet nog dat ze een keer bij Duits mijn etui afpakten en die naar de andere kant van de klas gooiden. Ik dook er recht op af, letterlijk dwars door de tafels heen."

    De mentor riep Monique bij zich: moest Robin niet eens naar een deskundige? Die stelde vervolgens alsnog Asperger vast. Hij kreeg een persoonsgebonden budget. Op een cursus speciaal voor kinderen met Asperger in het UMC leerde Robin Bart kennen. Bart zat ook op het Nieuw Lyceum. Ze hadden elkaar nog niet eerder ontmoet, maar ze werden boezemvrienden en brachten voortaan de pauzes samen door. Eerst spelend met spelletjes op de iPod Touch, later met de kubussen.

    Robin kreeg nu een soort Ritalin om wat minder last te hebben van zijn heftige emoties. Ook volgde hij trainingen om zijn gedrag aan te passen. "Ik leerde mezelf te dwingen om 'ja' te zeggen als iemand voorstelde om een middag wat leuks te gaan doen. Mijn eerste impuls is toch dat ik liever thuis zou blijven zitten." Na een mentoruur waarin Robin met de klas praatte over wat het is om autisme te hebben, veranderde de sfeer ook wat. Monique: "Vooral de meisjes werden nu heel behulpzaam."

    • Ik ben lobbyist van beroep, daar had ik veel aan bij het verwerven van steun. Maar wat moeten al die ouders van autistische kinderen die dat niet kunnen?

      Monique van Eijkelenburg

    Bijles Maar daarmee was het vwo- diploma nog niet binnen. Wilde Robin overgaan, dan moest hij bijles krijgen in Nederlands. De vakken Frans en Duits waren hem in de tweede en derde bijna fataal geworden. Woordjes stampen, hij kan het niet. Grammatica-regels: geen gevoel voor. Monique: "Vanaf Pasen begonnen we ieder jaar toe te werken naar het eindrapport. We hebben waanzinnig, waanzinnig veel geoefend op alle talen en geschiedenis."

    Moniques grootste frustratie zit 'm in die vreemde talen Frans en Duits. Die zou je volgens haar niet de eerste drie jaar lang moeten verplichten aan een kind dat daar duidelijk niets mee kan. "Als wij er niet zo ontzettend hard aan gewerkt hadden, als ik voor hem niet zo gekmakend vaak geoefend had, had hij niet naar de universiteit gekund. Terwijl hij voor wis- en natuurkunde negens haalde! Maar aan dat talent had hij niets gehad als hij op de talen zou zijn gestruikeld. Dat vind ik echt een grote systeemfout in het onderwijs."

    De natuurkundegek, in wit T-shirt met bouwtekening en voordurend aan het frutselen met een van zijn tientallen kubussen, had zonder de inzet van zijn moeder de eindstreep mogelijk niet gehaald. "Vanaf het begin af aan heb ik de docenten telkens geïnformeerd over zijn situatie, hen betrokken bij het probleem en hen om hulp gevraagd."

    Steun verwerven "Je moet een beetje nederig zijn, vooral de leiding bij de docent leggen en zelf geen betweter zijn, al weet je er veel van. Ik ben lobbyist van beroep, daar had ik veel aan bij het verwerven van steun. Maar wat moeten al die ouders van autistische kinderen die dat niet kunnen? Die kinderen zakken af, of vallen uit. Want binnen de school is voor die kinderen niet vanzelfsprekend plaats."

    Bart redde het bijvoorbeeld niet. "Vwo- hersenen, maar hij ging uiteindelijk naar het mbo", vertelt Robin. De vriendschap bleef bestaan. Deze week begint Robin aan de universiteit. "Mijn moeder en ik waren op de open dag, en ik zag het meteen al: eindelijk geestverwanten. Ja, ook mensen van wie ik vermoed dat ze autisme hebben. Dat gaat nu eenmaal vaker samen met een bèta-knobbel."

    Het gaat goed met Robin. Door de gedragstrainingen hoeft hij al een jaar geen medicijnen meer te slikken. "De diagnose Asperger is zelfs ingetrokken", zegt Monique. Op zijn diploma prijken een 10 voor rekenen en een 9 en een 8 voor wis-, en natuurkunde. Van Monique is er iets afgevallen. "Ik wilde hem zo snel mogelijk door die school loodsen. Eindelijk komt hij nu in een omgeving met mensen bij wie hij zich thuis voelt. Het wordt leuk."

    Wat verwachten ze van de toekomst? Monique ziet het, nu de schooljaren voorbij zijn, zonnig in: "De wereld ligt open voor bèta's. En Robin wordt gewoon een hele goeie."

    Autisten-klas blijkt populair

    Scholen hebben een nieuwe en naar het schijnt succesvolle manier gevonden om met het groeiend aantal zorgleerlingen om te gaan. Ze richten speciale klassen op voor autistische kinderen. De auti-klassen zijn populair en zitten steevast vol. Inmiddels is er ook een adhd-klas.

    Foto: Robert Hoetink

    De speciale klassen hebben minder leerlingen en wisselen niet elke les van leraar of lokaal. De docenten zijn gespecialiseerd in het werken met autisten, zo meldt het AD.

    Scholenkoepel VO-raad spreekt van een de trend. „Door de komst van passend onderwijs zullen er steeds meer van dit soort klassen komen”, aldus de woordvoerder.

    Scholen zijn sinds de invoering van de wet op passend onderwijs verplicht meer kinderen met een beperking les te geven. De onderwijsinstellingen krijgen hier extra geld voor en maken regelmatig de keuze om een aparte klas op te richten voor deze zorgleerlingen.

    bron: Telegraaf do 18 sep 2014, 09:13

    Een aantal van onze regio moeders van Mama Vita  zetten zich ook in voor de invoering van de auti klassen waaronder de auti klas in Amsterdam. Deze klas is 1,5 jaar geleden opgericht en krijgt alleen positieve berichten. 

    / TENTOONSTELLING FOTO'S AUTISME NEW YORK

    PICTURING AUTISM

    Photographer Debbie Rasiel’s Picturing Autism, on view at SOHO20 Chelsea Gallery through June 21, presents a collective portrait of the faces, families and global communities impacted by autism.  The exhibition reflects her search to understand what autism looks like across language barriers and cultural divides. Over the course of two years, Rasiel traveled across disparate landscapes to make connections, garner trust, and gain access to photograph intimate moments. From the Upper West Side of Manhattan to Cuzco, Peru, Astoria, Queens to Jakarta, East Harlem to Akureyri, Iceland, Alpine New Jersey to Oaxaca, Mexico, Rasiel seeks to highlight the shared physical manifestations of autism against a backdrop of poignant individuality.

    LEES EN ZIE OP DE WEBSITE   PICTURING AUTISM

    Kinderen met ASS hebben vaak grote talenten. De omgeving problematiseert deze kinderen, en ziet vaak onvoldoende dat zij ook veel te bieden hebben. Voor deze kanjers is het juist zo belangrijk dat ze kunnen bloeien, dat ze hun talenten mogen benutten en uitbouwen. Op deze manier kunnen ze hun zelfvertrouwen opbouwen, en daarmee een goede basis leggen voor de toekomst (een volwaardige plek in de maatschappij). Daarom richten wij ons op talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen. Wij zijn op zoek naar mensen, ouders, professionals, ervaringsdeskundigen die met ons mee willen denken of mee willen helpen met het vormgeven van dit initiatief. Bent u geïnteresseerd, dan komen we graag met u in contact. Annemarie Grunsven. info@deruwediamant.com http://www.deruwediamant.com https://www.facebook.com/talentenbijkinderenmetautisme?ref_type=bookmark  

    …begrijpt je alles van de mens zeggen ze wel eens. Ik ben het er wel mee eens. Of het nu verrassende inzichten zijn, zuiver denken, explosieve boosheid, scherpe observatie, aparte bijkomende aandoeningen, niet alleen is geen mens met autisme hetzelfde als een ander mens met autisme, maar het scala aan menselijkheden dat je dagelijks voorgeschoteld krijgt gaat je voorstellingsvermogen te boven. Het geeft aanleiding tot veel bakerpraatjes en vooroordelen. In de kern gaat het om die ouder en dat kind. In feite zullen zij het moeten klaren in de wereld die hen niet altijd begrijpt en vaak veroordeelt. De moeder-kind relatie staat bij autisme vaak onder vuur, maar voor die moeder en het kind is het een van de krachtigste relaties die er zijn. Het vele werk zit vaak in het organiseren van een meer op het kind aangepaste wereld.

    Een regenboog aan leeftijden over de dag heen, ouder dan hun kalenderleeftijd en jonger dan hun kalenderleeftijd en vaak véél ouder én véél jonger. Hoe leg je de wereld een kind uit dat uniek is?

    Het geeft ook boosheid: waarom moet je het kind uitleggen? Waarom mag het niet gewoon bestaan? Waarom zie je zijn of haar angst niet? Waarom zie je zijn of haar zuiverheid niet? Waarom tellen ze niet tot tien voordat ze met verwachtingen komen en het kind veroordelen?

    Nou ja, dat is op je boze dagen, want je weet wel dat de anderen het goed bedoelen, maar gewoon niet weten wat ze zien. Hun ogen en oren niet geloven en niet weten hoe ze met het kind om moeten gaan.

    Stel je voor, je hebt een kind in huis van twee jaar, maar dat is al vijftien jaar zo, want omdat hetzelfde kind ook zo slim is en jou met je mond vol tanden kan laten staan, is het inmiddels wel zonder dat je het merkte ook zeventien geworden. Hoe help je de tweejarige verder, terwijl hij ook al zeventien is?

    Op school willen ze wel die slimme zeventienjarige jongen, maar niet die tweejarige die erin zit. En gelijk hebben ze ook wel een beetje, want hoe doe je dat in een groep met nog een aantal kinderen van zeventien?

    Dit zijn de vragen waar moeders tegenaan lopen. Ze ontwikkelen zich allemaal tot logistieke wonderen, om het leven van hun kind zo goed mogelijk te maken. Ze hebben elkaar nodig om begrepen te worden en gesteund. Te kunnen lachen en huilen tegelijk en niet alleen maar problemen aan te horen over hun kind waarvan ze houden.

    En het kind? Dat is. Het kijkt verwonderd en soms gepijnigd de wereld in, waar het niet welkom lijkt, zo moeilijk gevonden wordt. En het kind is zichzelf en kent niet anders dan dat. Vindt zichzelf gewoon en zou willen dat de anderen dat ook vonden.

    Martine Delfos

    Zaterdag 21 juni hebben wij alweer de 3e landelijke dag georganiseerd en hebben wij genoten en mogen proeven van een sfeervolle, ontspannende, gezellige maar ook leerzame dag voor al onze moeders. Saskia Buma, onze directeur, heeft alle gasten van harte welkom geheten en een stimulerende welkomstspeech gehouden om alle moeders een hart onder de riem te steken. Het programma bestond uit de volgende workshops en lezingen;

    Workshop/lezing over Autisme en voeding door orthomoleculaire specialist Jeroen de Haas
    Workshop Sing A Long met pianist en vocalist Fulco Ooijevaar
    Workshop Overprikkeling door Gijs Horvers en Marjon Kuipers (autisme deskundigen)
    Workshop Personal Planning door Erwin Wieringa (ervaringsdeskundige autisme)
    Workshop Oplossingsgericht werken door Alex Roelofs (ervaringsdeskundige autisme)
    Workshop Uit de Schaduw (KRO programma) door trainer Herman Cornet

    Tussen al deze workshops/lezingen hebben de moeders ook kunnen netwerken en gezellig bij kletsen onder het genot van een hapje en een drankje. De dag werd spectaculair afgesloten met een heuse Caribische Percussieband " Het Ritme van de Wereld" .

    Na deze enerverende dag mogen wij dan ook concluderen dat het zeer geslaagd was en de moeders met volop energie en handvatten weer naar huis hebben gestuurd. Wij kunnen dus ook niet weer wachten tot volgende jaar (medio juni 2015 ) op de volgende Landelijke Dag van Mama Vita!

     

     

    Merlijn (11) is een vrolijke, slimme jongen met een hoofd vol ideeën. Hij is de zelfgekroonde koning van zijn kamer en heeft een beste vriend die er altijd voor hem is. Maar er is een groot probleem: Merlijn heeft autisme en kan niet naar school. Een schoolklas is voor hem veel te druk. Een harde stem, ruziënde kinderen of een gemene opmerking komen extra hard bij hem binnen. http://www.npo.nl/mensjesrechten/17-11-2013/POW_00724206

    Op 25 mei was het zover, en reden de meest bijzondere auto’s weer door het Gooi.  De Hoefslag Rally kiest er dit jaar voor om Mama Vita te steunen. De coureurs verzamelen geld voor het webchair-project van Mama Vita. Kinderen met autisme die niet naar school of niet volledig naar school kunnen vanwege de vele prikkels, kunnen zo toch meedoen met de klas.Zo worden de kinderen niet buitengesloten en kunnen op hun voorwaarden leren en ook de sociale regels leren kennen van de klas. Met een webchair kunnen zij vanuit huis of een andere plek in de school op hun eigen wijze en moment contact maken met hun schoolklas en leerkracht. Kijk voor meer informatie op www.webchair.com of voor meer informatie over de rally in het Gooi www.hoefslagrally.nl

    Dankzij Houtkamp Collection kan Stichting Mama Vita mee doen met deze bijzonder rally!

    A passionate family company with a long trackrecord in finding beautiful and unique cars

    In 1977, John was able to make his work out of his hobby. Together with his partner Dieter Minor he became Rover and later MG dealer in Amsterdam. Next to the core business, new cars, there were always unique and wonderful classic cars around.

    Rutger Houtkamp grew up on the backseat of his parents car. Since he could walk he accompanied his parents to all sort of classic car meetings and events. He inherited the same passion for cars and as a young boy spend every available hour at the company.

    In 2004 Rutger became official partner in the Houtkamp Collection and after his master graduation, he is now fully involved with his great passion “classic cars”.