10 vragen interview online platform afstandsonderwijs EigenReis

Kunnen jullie een introductie geven wie jullie zijn?

Wij zijn Kelly en Arinda! Al zo'n zeven jaar noemen wij het prachtige Bali ons thuis. Beiden zijn we getrouwd met een Indonesische man en zijn we gezegend met twee kinderen (3 en 1), die een mooie mix van Indonesische en Nederlandse culturen in zich hebben. Ik, Arinda, breng mijn jarenlange expertise in het onderwijsveld mee, waar ik een schat aan kennis heb verzameld over onderwijsinhoudelijke thema's. Mijn partner, Kelly, heeft zich de afgelopen tien jaar juist gefocust op het onderwijs vanuit zijde van schoolleveranciers.

 

Waarom zijn jullie gestart met EigenReis?

EigenReis is ontstaan uit een gedeelde passie en noodzaak. Wij, Kelly en Arinda, bevonden ons in vergelijkbare situaties: wonend op Bali met een verlangen naar kwalitatief hoogstaand Nederlands onderwijs voor onze kinderen. Onze gesprekken draaiden vaak om de invloed van moedertaalonderwijs op verschillende aspecten van de ontwikkeling van een kind. We geloven sterk in de kracht van het beheersen van je moedertaal, in ons geval Nederlands, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, persoonlijke identiteit en culturele verbondenheid. Bovendien is het een springplank voor het leren van andere talen en het vergroten van toekomstige carrièrekansen.

 

Een andere belangrijke drijfveer voor het starten van EigenReis was ons verlangen om onze kinderen een op maat gemaakte educatieve ervaring te bieden. Een aanpak waarbij hun individuele behoeften, tempo, interesses en talenten centraal staan. De hoge kosten van internationale scholen op Bali, die kunnen oplopen tot €20.000 per jaar per kind, waren voor ons ook een belangrijk aspect. Zeker omdat zelfs tegen deze prijzen we niet vonden wat we zochten. Hieruit ontstond ons idee voor EigenReis: een onderwijsoplossing waarmee we een sterke basis bieden, maar ook alle ruimte hebben om écht te kijken naar de behoeften, interesses en talenten van ieder kind.

 

In hoeverre heeft EigenReis kennis en ervaring met Thuiszitters?

Sinds onze lancering in september zijn er 50 leerlingen die onderwijs volgen met EigenReis. Drie hiervan zijn leerlingen die voorheen thuiszitter waren. Dankzij EigenReis zijn zij weer tot leren gekomen. Deze kinderen behoren tot gezinnen die in het buitenland verblijven, waar de leerplicht niet geldt.

 

Als thuisonderwijs in Nederland toegestaan zou zijn, zou het aantal kinderen dat we kunnen helpen veel hoger kunnen zijn. In Nederland wordt volledig online onderwijs namelijk beperkt door de leerplichtwetgeving die regelmatig fysiek schoolbezoek vereist. We krijgen regelmatig aanvragen van ouders wiens kinderen vastlopen in het Nederlandse onderwijssysteem. Zij willen graag met EigenReis een nieuw onderwijstraject starten, maar stuiten op de complexiteit van de leerplicht. Het is hartverscheurend dat kinderen vaak eerst fysiek en emotioneel moeten uitvallen voordat een vrijstelling van leerplicht overwogen wordt. Dit terwijl een alternatieve onderwijsvorm, zoals EigenReis aanbiedt, vaak al in een vroegere fase een passende oplossing kan zijn.

 

Ons doel is niet alleen om een onderwijsoplossing te bieden aan kinderen die al vastgelopen zijn, maar juist om te voorkomen dat kinderen überhaupt vastlopen. Door een flexibele, op het kind afgestemde benadering van onderwijs te bieden, willen we elk kind de kans geven om te werken aan een sterke educatieve basis en te groeien op hun eigen unieke manier.

 

Kan je aangeven waarom het zo belangrijk is om aandacht te schenken aan intrinsieke motivatie en talentontwikkeling?

Wanneer kinderen vanuit hun eigen intrinsieke motivatie leren, zien we dat het leerproces makkelijker en effectiever verloopt. Kinderen worden in hun kracht gezet, iets wat iedereen in het dagelijks leven zal herkennen. Zodra je bezig bent met iets dat je echt interesseert, is het absorberen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden een stuk eenvoudiger. Dit is een cruciaal inzicht dat we mee willen geven aan ouders van thuiszitters. Door je kind de controle te geven over zijn leerproces en te beginnen met onderwerpen die hem boeien, is de kans dat het leerplezier terugkeert groter. Als gevolg zien we een groei van zelfvertrouwen, waardoor ze ook makkelijker nieuwe onderwijsgebieden verkennen.

 

We vinden talentontwikkeling ook ontzettend belangrijk. We geloven dat veel talent verloren gaat door te starre onderwijsnormen en een te strak vastgestelde basis die elk kind zou moeten hebben. Hierdoor blijft er weinig ruimte over voor de ontwikkeling van unieke talenten. Als een kind bijvoorbeeld uitzonderlijk creatief is maar minder talent heeft voor rekenen, zetten wij liever in op het versterken van dat creatieve talent. Juist nu is er een groeiende behoefte aan creatieve geesten. En zoals we steeds zien: leren vanuit eigen motivatie leidt tot betere leerresultaten. Wat ons betreft gaat het niet alleen om het aanleren van feiten en vaardigheden, maar vooral om het ontsluiten van het unieke potentieel van elk kind.

 

Wat is de Facta (leer) methode?

De Faqta leermethode is onderdeel van ons programma en is een kerndoeldekkende methode die zich richt op essentiële kennisgebieden zoals wereldoriëntatie, burgerschap, kunstzinnige oriëntatie, topografie, digitale geletterdheid, wetenschap en techniek.

 

Wat Faqta zo uniek maakt, is een eigentijdse benadering die verder gaat dan alleen kennisoverdracht. Net als wij geloven zij dat vaardigheden zoals creativiteit, onderzoek, presentatie en kritisch denken net zo belangrijk zijn als kennis. Deze vaardigheden zijn namelijk cruciaal voor kinderen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Faqta maakt gebruik van geïntegreerde thema's. Deze zijn multiperspectief van aard en omvatten diverse vakgebieden zoals geschiedenis, aardrijkskunde, burgerschap, natuur & techniek, kunst & cultuur, en topografie. Door thematisch te werken is er een samenhang en krijgt de lesstof zoveel meer betekenis.

 

Bovendien biedt Faqta kinderen de vrijheid om de lesstof vanuit een thema op hun eigen manier te af te sluiten. Dit kan variëren van een traditionele toets tot creatievere vormen zoals een presentatie, vlog of theatervoorstelling. Door kinderen deze vrijheid en verantwoordelijkheid te geven en in te spelen op hun individuele interesses, zien we een opmerkelijke toename in leerresultaten.

 

Hoe kan het aanbod van EigenReis de school ontlasten?

EigenReis is een veelzijdige oplossing die scholen op diverse manieren kan ondersteunen en ontlasten. Wanneer scholen merken dat kinderen vastlopen omdat de onderwijsomgeving niet aansluit bij hun behoeften, bijvoorbeeld bij kinderen die moeite hebben met veel prikkels, biedt EigenReis een effectief alternatief. Ons programma maakt het mogelijk voor kinderen om (gedeeltelijk) vanuit huis te leren. Alle resultaten, inclusief opdrachten en toetsen, worden online verwerkt, waardoor leerkrachten een duidelijk overzicht hebben van de voortgang en de kwaliteit van het onderwijs, terwijl leerlingen de kans krijgen om op hun eigen manier en tempo te leren.

 

Daarnaast bieden we ondersteuning door gekwalificeerde leerkrachten beschikbaar te stellen voor individuele lessen, wat een uitkomst kan zijn voor scholen die kampen met een tekort aan capaciteit. Dit kan variëren van bijwerkprogramma’s tot reguliere lessen. Ons programma is bovendien een ideale oplossing voor het huidige lerarentekort. Scholen kunnen met EigenReis lesinstructies op vaste dagen inplannen, waarna leerlingen deels zelfstandig vanuit huis kunnen werken. Dit digitale systeem zorgt ervoor dat leerkrachten eenvoudig en volledig inzicht hebben in de voortgang van elke leerling. Ook ontlasten we leerkrachten met onze planningen en de Academie waardoor er veel meer tijd en ruimte is voor de kinderen.

 

Maar ook hoe kan het aanbod van EigenReis ook de ouder ontlasten met thuisonderwijs?

We begrijpen dat thuisonderwijs voor ouders een uitdaging kan zijn, vooral als ze geen onderwijsachtergrond hebben. Daarom hebben we ons programma specifiek ontworpen om ouders in staat te stellen hun kinderen hoogwaardig onderwijs te bieden, zelfs zonder eerdere onderwijservaring. Onze OuderAcademie, te vergelijken met een mini-pabo die je in 3,5 uur doorloopt, begeleidt ouders door de online leeromgevingen en voorziet hen van alle benodigde tools en kennis om hun kinderen effectief te ondersteunen.

 

De lessen binnen EigenReis zijn bijna allemaal voorzien van duidelijke instructies en uitlegvideo’s. Dit zorgt ervoor dat ouders precies weten hoe ze de lesstof aan hun kinderen kunnen overdragen. Bovendien hebben we handige planningstools ontwikkeld die structuur en overzicht bieden. Dit omvat een jaarplanning, blokplanningen en weekplanningen voor alle jaargroepen. Deze hulpmiddelen zijn ontworpen om de organisatie van het thuisonderwijs te vereenvoudigen en ouders te helpen bij het creëren van een effectieve, gestructureerde leeromgeving voor hun kinderen.

 

Hoe ziet de dagindeling eruit van het online lesprogramma?

Bij EigenReis begin je met een essentiële stap: de lesvoorbereiding. Dit houdt in dat je de lessen klaarzet, wat zowel dagelijks als wekelijks kan worden gedaan. Het unieke aan ons systeem is de vrijheid die het biedt; je bepaalt zelf waar en wanneer je onderwijs geeft. De voorbereidingstijd is efficiënt en overzichtelijk, gemiddeld kost het je slechts 20-30 minuten per week per kind.

 

Zodra de voorbereidingen klaar zijn, kun je direct starten met de lessen. Onze weekplanning geeft een helder overzicht van de lessen die aangeboden moeten worden voor een kerndoeldekkend programma. Belangrijk hierbij is dat we duidelijk aangeven of er ondersteuning nodig is van de LeerCoach/ouder, of bepaalde opdrachten overgeslagen kunnen worden (bijvoorbeeld als ze niet passen binnen de een-op-een onderwijssituatie), of dat het kind de opdracht zelfstandig kan uitvoeren.

 

De resultaten van deze lessen verwerk je vervolgens in het LeerLogboek. Dit logboek is meer dan een standaardrapport met cijfers; het biedt een compleet beeld van de leerreis van het kind. Zo biedt een cijfer niet altijd volledig inzicht; een stabiele score van 8 kan een ander leerproces weerspiegelen dan een groei van een 6 naar een 8. Daarnaast is er binnen ons systeem ruimte om leerprocessen vast te leggen die verder gaan dan het standaardcurriculum. Denk aan vaardigheden die een kind opdoet tijdens gitaarles of tijdens het koken.

 

Wat betreft de tijd die kinderen aan het thuisonderwijs besteden: gemiddeld zijn leerlingen in groep 3 en 4 ongeveer 1 uur per dag bezig, terwijl dit in groep 7 en 8 toeneemt tot ongeveer 2,5 uur per dag.

 

Is het online thuisonderwijs aanbod alleen gericht voor het basisonderwijs?

Hoewel we wel online Nederlandse les verzorgen in het voortgezet onderwijs, is ons thuisonderwijsprogramma inderdaad exclusief voor het basisonderwijs. Dit is een bewuste keuze, omdat hier onze kennis en ervaring zit. Bovendien zijn we momenteel nog aan het onderzoeken hoe we het voortgezet onderwijs voor onze eigen kinderen willen vormgeven.

 

Als afsluiter: wat is jouw tip aan ons, de ouders van een kind met een (dreigende) Thuiszitter?

Vertrouw op je gevoel! Onthoud altijd dat jij je kind het beste kent. Neem de tijd om echt te luisteren naar wat je kind je vertelt – zowel met woorden als met gedrag. Ga op basis hiervan op zoek naar oplossingen of alternatieve onderwijsvormen.

 

Het huidige onderwijssysteem neigt ernaar te focussen op algemene normen, terwijl de nadruk eigenlijk zou moeten liggen op het individuele kind. Dit kan soms leiden tot (wat ons betreft) onterechte labels voor kinderen die gewoonweg niet binnen de gestandaardiseerde kaders passen. Onthoud dat 'leerproblemen' vaak niet liggen bij het kind, maar eerder bij de beperkingen van het systeem.

 

Tot slot: Erken en vier de kleine stappen en successen. Dit kan het zelfvertrouwen van je kind enorm vergroten.

 

Website EigenReis   https://www.eigenreis.com/